Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Tämä blogijuttu sisältää pääkohtia Mediashaken vuodesta 2020. Kaikkien jännittävien käänteiden sisältämä vuosi oli meille kokonaisuudessaan erittäin onnistunut.

Liikevaihtomme kasvoi 1,4 miljoonaan euroon (kasvua 13 %), myyntikate 1,1 miljoonaan euroon (kasvua 37 %) ja liikevoitto oli 105 tuhatta euroa. Liikevaihto sisältää meillä jonkin verran läpikulkueriä ja se ei sen takia ole paras tunnusluku kuvaamaan kasvua.

Vuosi 2020 starttasi pienestä kuopasta

Lähdimme vuoteen suurin suunnitelmin. ⛰️ Edellinen vuosi 2019 oli ollut meille monessa mielessä onnistunut. Teimme kuitenkin viimeisellä vuosipuoliskolla jonkin verran etupainotteisia rekryjä kasvuun varautuen ja tästä syystä vuoden kokonaistulos jäi hienoisesti tappiolle. Loppuvuoteen osui myös muutamia asiakasmenetyksiä, jotka painoivat kasvuvauhdin hieman odotettua hitaammaksi. Näin ollen vuoteen 2020 lähdettiin tekemällä pientä tappiota ja tarkoituksena oli kääntää kelkka nopeasti voitolliseksi ensimmäisen kvartaalin aikana. Minkäänlaisesta kriisistä ei kuitenkaan ollut kyse, koska yrityksen kassa oli (ja on) vahva ja liiketoiminta vakaalla pohjalla.

Uusi freesimpi brändi-ilme

Vuoden 2019 puolella yhdessä Duden kanssa aloitettu brändi- ja verkkosivu-uudistusprojekti näki päivänvalon heti helmikuussa. Saimme uuden raikkaamman ilmeen, joka tuntuu edelleen hyvältä ja erottuvalta.

Tässä vaiheessa voin paljastaa salaisuuden: aiemman brändi-ilmeen värit olivat peruja WordPress-pohjasta ja päätyneet sitä kautta brändiväreiksemme ilman minkäänlaista harkintaa. Logo oli tilattu erillisenä projektina Upworkista. Vihdoin saimme oikean yrityksellemme suunnitellun ilmeen. Mutta aloittaville yrittäjille vinkiksi, ensimmäisestä päivästä lähtien monen asian ei tarvitse tai kannata olla isolla rahalla tehtyä. Pienelläkin pääsee hyvin liikenteeseen.

Epävarmuuden pilvi laskeutui toiveikkaan startin päälle

Ehdimme käynnistellä vuotta vain ensimmäisen kvartaalin ajan, kun epävarmuuden pilvi laskeutui koko maailman päälle. Muutamassa viikossa 10 % jatkuvista asiakkaistamme keskeytti yhteistyön väliaikaisesti. Kokonaisuuden kannalta lovi oli sen verran pieni, ettei se vaatinut meiltä mitään erityisiä toimenpiteitä. Huolet syntyivät lähinnä siitä, jos asiakaskeskeytyksiä tulee merkittävästi lisää ja emme saa korvaavaa myyntiä tilalle.

Vahva kassa tietenkin auttaa tällaisissa tilanteissa ja vältimme hätiköidyt päätökset tai paniikin. Yrittäjyyden alkuvuosina sain kokea kassakriisin tuskan ja siitä saatujen oppien avulla kassan tärkeys on pysynyt kyllä mielessä kaikki nämä vuodet. Mikään ei lamauta yritystä ja yrittäjää helpommin kuin ongelmat kassan kanssa.

Kolme skenaariota, joista positiivisin toteutui

Tiesin, että tilanteesta johtuen kaikilla oli epävarma olo tulevaisuudesta. Lomautusuutisia kuului oikealta ja vasemmalta. Oli sanomattakin selvää, ettei kukaan tiennyt, mitä on tulossa. Työkavereille viestinnässä noudatin mahdollisimman avointa, rehellistä ja aktiivista otetta ja yritin pitää kaikki ajan tasalla siitä missä mennään.

Päätin pari vuotta sitten joulun pyhinä lukemiani Siilasmaan oppeja mukaillen miettiä erilaisia skenaarioita tulevaisuudesta ja viestiä myös tiimille etupainotteisesti, miten eri vaihtoehtojen toteutuminen vaikuttaa toimintaamme.

Laadin ja esitin työkavereille kolme skenaariota tulevaisuudesta, joista kaikista pessimistisin olisi sisältänyt 20 % osalomautuksen koko tiimille. Toiseksi pessimistisin skenaario taas olisi sisältänyt omistajien (minun ja Joonaksen) hetkellistä palkasta luopumista ja muihin kuin palkkakuluihin liittyvää sopeutusta. Kaikista positiivisin skenaario taas tarkoitti sitä, että kasvamme.

Onneksemme saimme huomata jo parissa kuukaudessa, että positiivisin skenaario toteutui. Toukokuussa 2020 pääsin kertomaan Slackissa, että olemme tehneet uuden kuukausittaisen myyntikate-ennätyksen:

Mediashake vuosikertomus 2020

Positiiviseksi kääntynyt tilanne oli nopeiden päätösten seurausta

Kevään kasvu ei kuitenkaan tullut itsestään, koska tosiasia oli, että 10 % asiakkaistamme oli keskeyttänyt yhteistyön ja uusia jatkuvia asiakkuuksia oli vaikea saada yritysten himmaillessa päätösten kanssa. Yksi merkittävä kasvun mahdollistaja oli uuden liiketoiminnan luominen.

Päädyimme miettimään, miten voisimme tuottaa arvoa osaamisellamme sellaisella tavalla, jolle vallitsevassa markkinatilanteessa olisi kysyntää. Ratkaisuksi valikoitui kohtuullisen nopealla päätöksellä osaamisen jakaminen verkkokoulutusten avulla. Uskoimme, että epävarmassa markkinatilanteessa juuri matalamman hintapisteen avulle olisi kysyntää. Päätimme hinnoitella koulutukset niin, että niitä voisi ostaa mahdollisimman laaja kohderyhmä. Noin muutamassa viikossa lanseerasimme täysin uuden liiketoiminta-alueen, jollainen ei alunperin ollut lainkaan vuoden 2020 suunnitelmissa.

Lanseeraus onnistui hienosti, saimme asiakkailta hyvää palautetta ja verkkokoulutuksiimme osallistui vuoden 2020 aikana yli 300 osallistujaa. Asiakkaat hankittiin täysin omia lääkkeitä popsimalla, eli digimarkkinoinnin avulla. Verkkokoulutuksilla saimme täytettyä kokonaan asiakaskeskeytysten luoman kuopan ja vähän päällekin. Myös keskeyttäneet asiakkaat palasivat viimeistään kesän lopussa takaisin.

Yrittäjänä oli erittäin hyvä ja kiitollinen fiilis, ettei lomautuksia tarvinnut lopulta edes harkita. Tiedän, että moni muu yrittäjä joutui ja varmasti yksikään ei tehnyt sitä mielellään.

Etätyökausi näkyi tiimiläisten stressinä – pientä piristystä kesäksi ja tunti työaikaa liikuntaan 🏃‍♀️

Etätöiden loputon jatkuminen alkoi näkyä monella tiimiläisellä kesän lähestyessä stressinä. Henkilökuntakyselyssä stressikäyrät olivat kääntyneet punaista kohti. Vasta kun toimistolla käyminen loppui, huomasi konkretiassa, mitä merkitystä ihmisten läsnäololla on mielelle. Lounastaukojen iloiset naurunremakat olivat vaihtuneet kömpelöihin etähetkiin. Läppä ei lentänyt enää samalla tavalla, takana oli raskas alkuvuosi ja ajoittain töiden tekeminen tuntui itsellenikin nihkeältä.

Kun kesälomakausi lähestyi, koronan tartuntaluvut olivat laskussa ja myös ajoittainen toimistolla käynti alkoi olla mahdollista. Kesälomakauden ajaksi sovin naapurissa olevan Hotelli Helkan kanssa, että meidän porukka saa käydä maanantaiaamuisin firman piikkiin aamupalalla. Lisäksi kokeilimme kesällä järjestelyä, jossa joka viikko sai käyttää tunnin työaikaa liikuntaan haluamallaan tavalla. Syksyllä liikuntakokeilu muuttui pysyväksi eduksi.

Mediashake vuosikertomus 2020

Kesäpäivät peruttiin, mutta syyskuussa pääsimme Nuuksioon mökkeilemään

Mediashakella yhteisen tekemisen kohokohtia ovat olleet jo vuosia kesäpäivät ja pikkujoulut. Yleensä niihin on yhdistynyt kivaa tekemistä ja hyvää ruokaa sekä ennen kaikkea yhdessäoloa. Vuoden 2020 kesäpäivät oli kalenteroitu jo hyvissä ajoin, mutta jouduimme siirtämään niitä koronatilanteen takia.

Onneksemme kesän lopussa koronatilanne oli rauhoittunut jo sen verran, että uskalsimme syyskuussa suunnata porukalla Nuuksioon viettämään mökki-iltaa upeissa järvimaisemissa. Saunomisen, paljuilun ja hyytävään järviveteen pulahtelun lisäksi ohjelmassa oli mökkiolympialaiset. Ilta venähti pitkäksi ja täytyy myöntää, että seuraavana aamuna toimitusjohtaja ei ollut kaikista reippaimmalla tuulella. Onneksi tiimissä on kuitenkin energisiä nuoria, kuten yhtiökumppani Joonas, joka pomppasi muutaman tunnin yöunilla pirteänä kattamaan aamupalaa muiden kanssa.

Oli aivan mahtavaa viettää porukalla aikaa pitkän tauon jälkeen muutenkin kuin töiden parissa!

Mediashaken porukka Nuuksiossa mökillä
Mediashaken porukkaa mökillä Nuuksiossa.

Onnistumisia yhdessä asiakkaiden kanssa

Kun kasvamme, se tarkoittaa käytännössä sitä, että olemme onnistuneet asiakkaidemme kanssa. Emme sido asiakkaita pitkillä sopimuksilla, vaan yhteistyöllä, johon molemmat osapuolet haluavat panostaa. Siksi kasvu on mahdollista vain, jos onnistumme täyttämään (ja ylittämään) asiakkaiden odotukset.

Syksyllä huomasimme, että meillä on erittäin paljon tyytyväisiä asiakkaita ja emme ole hiiskuneet siitä juuri lainkaan verkkosivuillamme. Ryhdyimme työstämään onnistumistarinoita.

Saimme kertoa viime vuoden puolella muiden muassa seuraavista onnistumisista:

Meidän tiimi tekee joka päivä parhaansa asiakkaiden eteen ja tulemme julkaisemaan vuoden 2021 aikana lisää onnistumistarinoita vähintäänkin yhtä paljon kuin viime vuonna.

Strategian tarkennus ja tulevaisuuden arvontuottoon panostaminen 🎯

Viime syksynä lähdimme tekemään valintoja tulevaisuuden panostuksiin liittyen. Päätimme fokusalueista, joiden avulla tuotamme asiakkallemme jatkossa nykyistä enemmän arvoa sekä pysymme kilpailukykyisenä toimijana alalla.

Tällä hetkellä digimarkkinointialalla vallitsee muiden muassa seuraavia trendejä:

  • Vahva automaation ja tekoälyn esiinmarssi – digimarkkinointitoimiston tuoma arvo ei voi perustua nyt tai varsinkaan tulevaisuudessa manuaaliseen optimointityöhön, koska kone tekee sen vähintään yhtä hyvin ja kustannustehokkaammin.
  • Datan keräämisen villi länsi on (pian) ohi – käyttäjien yksityisyyden kunnioittaminen ja avoimuus pakottaa yritykset miettimään, miten dataa kerätään ja hyödynnetään jatkossa.
  • Digimarkkinointitoimistojen kilpailun kasvu – uusia digimarkkinointitoimistoja syntyy kovalla vauhdilla ja perustason hyvää tekemistä löytyy jo kohtuullisen paljon, eikä se enää riitä.

Muiden muassa näiden trendien perusteella lähdimme laatimaan vuoden 2021 strategiaa ja osa siihen liittyvistä kehityshankkeista käynnistyi jo vuoden 2020 puolella. Uudelleenorganisoimme kehitystyön tekemistä tiimeissä ja tämä on näkynyt jo nyt huomattavasti aiempaa nopeampana kehitystahtina. Tavoitteenamme on pystyä toimimaan asiakkaillemme vielä selkeämmin kasvun strategisena kumppanina markkinoinnin saralla.

Meillä on kaksi selkeää ja osittain erillisistä asiakassegmenttiä, joihin keskitymme kehitystyössä erityisesti: verkkokauppayritykset sekä yritykset, joiden tavoitteena on kerätä liidejä verkosta. Keskitymme kehitystyössä näihin erillisinä yksikköinä, koska käytännön tarpeet ja keinot saada tuloksia eroavat huomattavasti näiden segmenttien välillä.

Verkkokauppayrityksille pystymme jo nyt tarjoamaan nimenomaan verkkokaupan tarpeisiin suunniteltua mainonnan kokonaisuutta, joka sisältää muiden muassa aiempaa pidemmälle vietyjä tuotelistapohjaisia ratkaisuja. Osa tiimiläisistämme keskittyy kehitystyössä vain verkkokauppayritysten tarpeiden miettimiseen.

Liidien hankintaan liittyen olemme ryhtyneet laajentamaan osaamistamme konversio-optimoinnin puolelle. Tavoitteenamme on ottaa asiakkaan ostopolku jatkossa vielä paremmin huomioon ja varmistaa näin tehokas liidien hankinta.

Näitä molempia tavoitteita tukee laadukas data markkinoinnin tueksi. Olemme vahvistaneet tiimin analytiikkaosaamista ja valmistaudumme täysillä vastaamaan tulevaisuuden monimutkaisempiinkin datahaasteisiin (asiakkaan oman datan monipuolisempaan hyödyntäminen, palvelinpuolen seurantaratkaisut yms.).

Viidenkymmenen nopeimmin kasvaneen teknologiayritysten joukkoon 🚀

Deloitte Technology Fast 50

Vuoden kruunasi vielä iloinen yllätys. Sain marraskuussa meiliini tiedon, että meidät on valittu Deloitten Technology Fast 50 -listalle. Ohjelma listaa 50 nopeimmin kasvanutta teknologiayritystä Suomessa. Kasvumme viimeisen neljän vuoden aikana on ollut 375 % ja lopullisessa tammikuussa julkaistussa listauksessa olimme komeasti sijalla 49. Listalla oli mukana vain kaksi markkinointitoimistoa.

Kiitokset vuodesta kuuluvat koko tiimille, asiakkaille ja kumppaneille!

Onnistunut vuosi on tietenkin aina yhteisen tekemisen tulos. Iso kiitos koko meidän omistautuneelle tiimille, asiakkaille sekä yhteistyökumppaneille!

Vuoteen 2021 lähdemme hyvällä fiiliksellä. Olemme tässä vaiheessa vuotta saaneet toivottaa tervetulleeksi tiimiin jo neljä uutta Mediashakelaista. Yhteistyömme Googlen ja Facebookin kanssa on tiivistynyt ja meillä on selkeät fokusalueet tälle vuodelle.

KategoriatMediashake