Harva ostaa verkkokaupasta ensimmäisellä käyntikerralla.
- Keskimäärin 96% käyttäjistä poistuu verkkokaupasta ostamatta. *
- 70% lisää tuotteita ostoskoriin, mutta jättää silti ostokset kesken. *
- Erään tutkimuksen mukaan 49% kuluttajista vertailee tuotteita 2-4 eri verkkokaupassa ennen ostamista (tutkimus tarkasteli urheilualan verkkokauppaa). **
Haasteenasi on, miten saat vietyä kaupat loppuun ja varmistettua, että asiakas ostaa juuri sinulta. Pahimmassa tapauksessa asiakas tutustuu tuotteisiin kaupassasi, mutta lopputilanteessa eksyy ostamaan kilpailijalta.
Tähän ongelmaan Google julkaisee lähipäivinä loistavan uuden ratkaisun: uudelleenmarkkinoinnin hakumainoksilla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että voit mainostaa Google-hakutuloksissa kohdistetusti juuri niille ihmisille, jotka ovat jo vierailleet verkkokaupassasi.
Kun perinteisesti Googlen hakukonemainonassa kohdistus tapahtuu vain hakusanojen perusteella, jatkossa voit uudelleenmarkkinoinnin avulla esimerkiksi
- kirjottaa erilaisen mainostekstin kävijälle, joka on jättänyt tilauksen kesken
- nostaa mainoksesi näkymään korkeammalla sijainnilla, mikäli käyttäjä on vieraillut kaupassasi aiemmin päivällä
- mainostaa kaikille kaupassasi vierailleille laajemmalla hakusanalistalla brändin vahvistamiseksi.
Jos asiakas siis käy aamupäivällä tutkimassa tuotteita verkkokaupassasi, voit uuden ominaisuuden avulla varmistaa, että mainoksesi näkyy Googlessa mahdollisimman korkealla sijainnilla ja oikealla mainostekstillä käyttäjälle hänen hakiessa tuotteita uudestaan illalla. Käyttäjän ei ole aiemmin tarvinnut hakea kauppaasi Googlen kautta, vaan riittää, että hän on vieraillut sivuillasi.
Miten ominaisuus otetaan käyttöön?
Uudelleenmarkkinointi hakumainoksissa vaatii uudelleenmarkkinointikoodin asentamisen verkkokauppaasi sekä kampanja-asetusten muuttamisen Adwordsiin. Ominaisuus on helposti käytettävissä kaikissa eri verkkokauppaohjelmissa. Ota yhteyttä minuun (matti@mediashake.fi), mikäli haluat apua tämän ominaisuuden käyttöönotossa!
* Lähde: Understanding Shopping Cart Abandonment, Forrester
** Lähde: Google/Compete Sporting Goods Study
Teemu Korpi
Retargeting on loistava työkalu markkinoijalle ja tulen sitä käyttämään. Näin asiakkaan näkökulmasta se on ärsyttävää ja vain uusi keskeyttämisen muoto.
Kävipä niin, että selailin tietoa eräästä asiasta ja kävin yhden palveluntarjoajan sivulla. Tämän jälkeen joka hiton tuutissa on kyseisen mainostajan mainos, minne satun netissä mennä. En ole millään tavalla ostoprosessissa kyseisen palvelun suhteen, joten minulle on sitä turha mainostaa. Jos lähitulevaisuudessa ostan kyseisiä palveluja, ostan sen kilpailijalta, koska sitä olen käyttänyt aikaisemminkin. Tämä vaatii mainostajalta vielä tarkempaa kohdistamista, ettei mene massamarkkinoinnin puolelle. Ostoskorin hylänneisiin yms. pidemmällä päätöksentekoprosessissa oleville tämä mainostamistapa on hyvä mahdollisuus, mutta satunnaiselle sivulla kävijälle turhaa.
Matti Hirvonen
Niin, huonosti tehtynä uudelleenmarkkinointi voi tosiaan muuttua ärsyttäväksi. Tarkemmalla kohdistamisella ja frekvenssin asettamisella nuokin ongelmat ovat vältettävissä. Kun puhutaan uudelleenmarkkinoinnista Adwordsin puolella, kohdistus tapahtuu aina ensisijaisesti hakusanojen perusteella ja samanlaista keskeyttävää piirrettä kuin displayn puolella ei pääse oikein syntymään.