Somemainoksen luovalla sisällöllä on suuri vaikutus siihen, miten mainokseesi reagoidaan. Mainoksen visuaalisuuteen ja tekstiin kannattaa panostaa, jos haluat erottua ja jäädä potentiaalisten asiakkaiden mieleen.
Kun selaamme sosiaalisen median kanavia, törmäämme lyhyessä ajassa valtavaan määrään kuvia ja videoita. Miten somemainos voi onnistua erottautumaan ja kiinnittämään huomion loputtomassa kuva- ja videovirrassa?
En väitä, että helposti, mutta mahdollista se kyllä on. Siihen tarvitaan kuitenkin osaamista ja ymmärrystä somemarkkinoinnista ja sen luovista sisällöistä. Kerron seuraavaksi pari kikkaa, jotka kannattaa ainakin huomioida, jos haluat erottua somemainostesi sisällöllä.
Ennen kuin menen itse asiaan, tarkennan vielä: mainoksen luova sisältö tarkoittaa käytännössä kuva- tai videomainosta. Ne koostuvat still- tai videokuvasta, tekstistä ja mahdollisista brändielementeistä, kuten logosta. Ja sitten itse asiaan!
Mene suoraan asiaan
Ihmiset skrollaavat näyttöjään kiivaaseen tahtiin. Päätös siitä, pysähtyäkö mainoksen äärelle vai ei, syntyy sekunneissa. Jos mainos ei herätä mielenkiintoa heti, se on skrollattu pois näytöltä silmänräpäyksessä.
Somemainoksessa onkin syytä mennä heti asiaan – ja tehdä se selkeästi. Mainostettu tuote tai palvelu kannattaa esittää mainoksessa selkeästi, sillä jos mainoksen nähnyt ei ymmärrä, mitä siinä mainostetaan, ei hän takuulla osta sikaa säkissä. Myös esimerkiksi merkittävät alennusprosentit on hyvä tuoda esiin selkeästi ja näyttävästi, sillä rahan säästäminen kiinnostaa ihmisiä aina. Selkeyden vuoksi mainokseen ei kannata ripotella ylimääräistä tilpehööriä tai asiaa, joka ei ole relevanttia.
Ole aito ja rehellinen
Mainoksen tulee aina olla yrityksen arvojen mukainen ja kanavaan sopiva. Sosiaalista mediaa käyttää suuri joukko valveutuneita nuoria, jotka odottavat mainoksilta aitoutta. Tämä pätee kaikkiin somekanaviin, mutta TikTok on erityisen hyvä esimerkki kanavasta, jossa tieto leviää nopeasti nuorten katsojien keskuudessa esimerkiksi kommentoinnin välityksellä.
Mitä vähemmän mainosmainen somemainos on, sitä herkemmin se solahtaa kanavan uutisvirtaan ja kerää katsojia. Esimerkiksi hyvän mainosvideon tekemiseen someen ei tarvita taikatemppuja. Sinne sopii usein simppeli, puhelimella kuvattu video, sillä sellaisia tuottavat myös somekanavien muut käyttäjät. Vaikkapa tuotteen esittely- tai unboxing-videon voi napata yhdellä otolla.
On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että somemainoksen katsoja ei saa tuntea oloaan huijatuksi. Siksi kannattaa tehdä tavalla tai toisella selväksi, että kyseessä on mainos.
Pidä kiinni visuaalisesta ilmeestäsi
Moni yritys vaihtaa usein mainostensa visuaalista ilmettä, kuten värimaailmaa, fontteja ja graafisia elementtejä. Se ei kuitenkaan kannata. Jotta brändisi jää kuluttajan mieleen, tarvitaan toistoja. Kuluttaja ei todennäköisesti muista tuotettasi tai palveluasi silloin, kun on nähnyt mainoksesi kerran – tai kaksi tai kolme kertaa. Se vaatii useampia toistoja.
Jos vaihdat visuaalista ilmettäsi jokaisessa mainoksessa, joutuu kuluttaja miettimään aina mainoksen nähdessään uudestaan, mistä yrityksessä onkaan kyse. Se vie aikaa mainoksen perimmäiseltä tarkoitukselta eli siltä, että brändisi tulisi niin tunnetuksi, että kuluttaja muistaisi sen automaattisesti.
Toistuvat elementit ovat siis somemainosten luovissa sisällöissä tärkeitä. Kun mainosten visuaalinen ilme on linjassa läpi kampanjoiden, on kuluttajan helppo muistaa brändi yhdellä silmäyksellä. Ja kun brändi tulee kuluttajalle tutummaksi, kynnys ostoksen tekemiseen laskee.
Herätä tunteita
Tuotetieto on mainoksessa tärkeää. Jos haluat brändisi jäävän kuluttajan mieleen, tuotetieto ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan myös tunnetta. Älä siis rakenna mainosta pelkän tuoteinformaation varaan, vaan säilyttää tasapaino tuoteinfon ja fiilistelyn välillä.
On monenlaisia tapoja herättää tunteita. Yksi keino on pyrkiä luomaan yhteyttä kuluttajaan esimerkiksi esittämällä hänelle väitteen tai kysymyksen. Voit myös kertoa, miten tuote auttaa kuluttajaa arjessa tai parantaa tämän elämänlaatua. Tunteita voi herätellä myös kuvilla. Jos haluat luoda rauhallista tunnelmaa, valitse mainokseen harmoninen kuva ja värimaailma.
Älä kerro kaikkea
Mainoksen tarkoitus on herättää kuluttajan kiinnostus, ei kertoa tuotteesta tai palvelusta kaikkea mahdollista. Jos kerrot mainoksessa kaiken, ei kuluttajalla ole enää syytä klikata sivustollesi. Ajattele siis mainosta teaserina, joka houkuttelee kuluttajan verkkosivuillesi etsimään lisää tietoa.
Digimainoksen tavoitteena on lähes poikkeuksetta saada kuluttaja klikkaamaan mainosta. Silloin mainoksessa kannattaa esittää kuluttajalle suora kehotus, kuten ”lue lisää” tai ”klikkaa ostoksille”.
Määrittele kohderyhmä
Todennäköisesti epäonnistut, jos yrität tehdä mainoksen, joka miellyttää kaikkia. Jos sinulla on useampia toisistaan poikkeavia kohderyhmiä, tee mainoksestasi useampia versioita, joissa puhuttelet kohderyhmiä juuri heille sopivilla tavoilla. Näin tulokset ovat lähes poikkeuksetta paremmat.
Esimerkiksi 20- ja 50-vuotiaat ovat lähtökohtaisesti erilaisissa elämäntilanteissa, ja heihin vetoaa hieman erilainen kuvitus ja teksti.
Somemainoksen tekeminen ei siis ole tähtitiedettä, mutta osaamista se vaatii – ainakin, jos haluat tehdä mainontaa somessa tuloksellisesti. Siinä me Mediashakella autamme mielellämme!
Järjestämme aiheesta myös maksuttoman webinaarin 12.4. klo 9 – ilmoittaudu mukaan täältä!