Keskimäärin 60% verkkokauppojen tilauksista jää kesken *. Ostoskoriin siis lisätään tuotteita, mutta tilausta ei koskaan viedä loppuun asti. Tilauksen keskeyttämiselle on monia syitä: epäselvä tilausprosessi, liian suuret postimaksut tai satunnainen keskeytys kuten puhelu, jonka takia tilaus vain yksinkertaisesti unohtuu.
Mitä jos pystyisit tavoittamaan mainonnalla tarkasti ne ihmiset, joiden tilaus on jäänyt kesken, vain muutamien eurojen päiväbudjetilla? Ilman, että sinun tarvitsee ostaa paraattipaikkaa kalliilla näyttöpohjaisella hinnalla suurista medioista? Tai mitä jos voisit kohdentaa uutuustuotteiden mainontaa sellaisille ihmisille, jotka ovat vierailleet kaupassasi aiemmin, mutta eivät ole tehneet tilausta pariin viikkoon?
Tämä kaikki on mahdollista ja vieläpä helposti ja edullisesti. Google tarjoaa Uudelleenmarkkinointi -ominaisuuden (eng. Remarketing), jonka avulla verkkokaupassa vierailleet ihmiset voidaan tavoittaa bannerimainonnan avulla kaikilla Googlen mainosverkostoon kuuluvilla tuhansilla sivustoilla (mukana isojakin verkkopalveluita kuten Iltalehti, Plaza, Huuto.net sekä sadottain pieniä sivustoja). Googlen mainosverkosto tavoittaa lähes kaikki suomalaiset netin käyttäjät viikoittain.
Uudelleenmarkkinoinnilla voidaan kohdistaa erilainen viesti eri ostovaiheessa oleville ihmisille. Käytännössä kohdistus voidaan toteuttaa esimerkiksi näin:
- ihminen, joka on lisännyt tuotteita ostoskoriin, muttei ole vienyt tilausta loppuun näkee omanlaisen mainoksensa (jossa voi olla vaikka pieni alekoodi)
- ihminen, joka on vienyt tilauksen loppuun, alkaa nähdä mainoksia vasta 2–3 viikon kuluttua tilauksesta, koska ei ole todennäköistä, että hän tekisi tilausta heti uudestaan
- ihmiselle, joka on tutkinut koiratuotteita, ei mainosteta kissatuotteita jne.
Googlen mainosverkostossa voi mainostaa sekä kuva- että tekstimainoksilla. Uudelleenmarkkinoinnin käyttöönotto vaatii käytännössä mainosten toteutuksen sekä seurantakoodien asentamisen verkkokauppaan, joka mahdollistaa oikeanlaisen kohdistuksen.