Facebookin ja Instagramin kauppojen avulla saat käyttöösi ilmaisen kauppapaikan, jonka avulla kiinnostuneet asiakkaat voivat selata ja merkitä tuotteitasi sekä siirtyä suoraan verkkokauppaasi ostoksille.
Shoppailu Facebookissa ja Instagramissa on tehty kuluttajille tänä päivänä todella helpoksi. Facebook- ja Instagram-kauppojen avulla voit inspiroida asiakkaita ja auttaa heitä löytämään uusia tuotteita, joita voi selata suoraan some-kanavissa – siirtymättä lainkaan yrityksen verkkokauppaan. Kaupan määrittäminen on ilmaista ja helppoa sekä käyttö suoraviivaista.
Tässä kirjoituksessa käyn läpi kauppojen ominaisuuksia ja sitä, mitä niiden käyttöönottoon tarvitaan.
Mikä ihmeen Facebook- tai Instagram-kauppa?
Kauppa on Facebookin maksuton ominaisuus, jonka avulla yrityksen verkkokaupan tuotteita voidaan esitellä ja myydä suoraan yrityksen omissa some-kanavissa. Facebook viittaa kauppaansa yrityksen näyteikkunana, jonka avulla käyttäjät voivat selata, tutkia ja ostaa yrityksen tuotteita suoraan Facebookissa ja Instagramissa.
Kauppaan pääsee yrityksen Facebook- tai Instagram-sivuille saapuessaan painamalla välilehteä tai painiketta “Kauppa”. Tämän jälkeen asiakkaalle avautuu koko sivun näkymä, jossa yrityksen tuotteita löytyvät listattuna ja shoppailu voi alkaa. Alla esimerkkinä asiakkaamme Nanson Facebookin kauppanäkymä.
Kun asiakas löytää itselleen sopivan tuotteen kaupassa, näkee hän some-kanavassa kaikki samat tiedot tuotteesta mitä yrityksen verkkokaupassa. Suomessa tuotteiden ostaminen suoraan kaupasta ei vielä toistaiseksi ole mahdollista, mutta jokainen tuote linkittyy some-kanavasta suoraan yrityksen verkkokaupan tuotesivulle, josta ostoksen saa helposti tehtyä loppuun asti.
Kuten muutkin ominaisuudet Facebookissa ja Instagramissa, myös kaupat on optimoitu mobiilikäyttöön, eli puhelimen ruudulla selaillessa näkymä on juuri siihen suunniteltu.
Mistä tuotteiden tiedot saadaan kauppaan?
Jotta yrityksen tuotteet saadaan kauppaan näytille, niistä on luotava erillinen tuoteluettelo Facebookiin. Tämä luettelo perustuu verkkokaupan tarjoomasta tehtävään tietosyötteeseen, joka sisältää kaikki tarvittavat tiedot tuotteista – niiden nimet, hinnat, sisältötunnukset, kuvaukset, saatavuudet ym.
Manuaalisesti tätä ei tarvitse ruveta väkertämään, vaan tietosyötteen luomiseen on olemassa erilaisia helpottavia keinoja. Tietyistä verkkokauppa-alustoista, kuten WooCommerce ja Shopify, tietosyöte voidaan tuoda automaattisesti Facebookiin integroimalla yrityksen verkkokauppa some-kanavaan. Tähän löydät hyvät ja yksinkertaiset ohjeet Facebookin ohjepankista täältä.
Mikäli et halua suoraa integraatiota näiden välille, voit hyödyntää tietosyötteen luomiseen erilaisia liitännäisiä. Me olemme havainneet asiakkaidemme kanssa toimiviksi esimerkiksi Product Feed PRO:n (WooCommerce) ja Flexify:n (Shopify). Tietosyöte löytyy luomisen jälkeen tietyn url-osoitteen takaa, jonka jälkeen pääset luomaan sen pohjalta Facebookiin tuoteluettelon Kaupankäynnin hallinnassa. Jos käyttämääsi verkkokauppa-alustaa ei löydy Facebookin kumppanialustojen listalta, voi verkkokauppakehittäjä luoda päivittyvän tietosyötteen tuotetietojen pohjalta manuaalisesti.
Mikäli yrityksesi verkkokaupasta ei ole vielä tehty tuoteluetteloa Facebookiin, niin tarkat vaiheittaiset ohjeet sen luomiseen löydät täältä. Kun tuoteluettelo on luotu, pääset lisäämään tuotteet sinne verkkokaupan tietosyötteen avulla näiden ohjeiden kautta.
Luetteloa luodessa on hyvä huomioida Facebookin säännöt ja tarkastaa, että kaikki luetteloon lisättävät tuotteet on oltava heidän ehtojensa mukaisia. Tämän lisäksi tuoteluetteloa tehdessä on hyvä huomioida, että asetuksista valitaan sen automaattinen päivitys. Tällöin kaikki muutokset yrityksen verkkokaupan tuotetiedoissa päivittyvät automaattisesti Facebookin tuoteluetteloon.
Näin perustat Facebook- ja Instagram-kaupan
Kaupan käyttöönoton edellytyksenä tuoteluettelon luomisen lisäksi on, että yrityksesi täyttää kauppojen kelpoisuusvaatimukset Facebookissa. Mikäli nämä edellytykset täyttyvät, niin seuraavaksi sinun tulee varmistaa, että sinulla on:
- Ylläpitäjän oikeudet yrityksen Business Managerissa
- Instagram-yritystili, Facebook-sivu ja tuoteluettelo yhdistetty samaan Business Manageriin
- Hallinnointioikeudet yrityksen Facebook-sivuun ja tuoteluetteloon
Kaupan käyttöönotto tapahtuu Business Managerissa osiossa Kaupankäynnin hallinta klikkaamalla sinistä “Lisää kauppa” -painiketta.
Tämän jälkeen sinulle aukeaa aloitusnäkymä, josta voit siirtyä “Seuraava”-nappia painamalla valitsemaan kassatoimintoa eli maksutapaa. Facebookin tai Instagramin sisäinen kassatoiminto toimii ainoastaan yhdysvaltalaisille yrityksille Shop Pay -maksutavan kautta. Suomalaiset yrityksen voivat valita kassatoimintotavaksi “Toisella sivulla oleva kassatoiminto”, jolloin asiakas ohjataan viimeistelemään ostos yrityksen omaan verkkokauppaan.
Seuraavassa vaiheessa pääset valitsemaan kaupan myyntikanavat. Mikäli haluat kaupan Facebookiin ja Instagramiin näkyville, valitse Facebook-sivusi ja Instagram-yritystilisi. Tämän jälkeen valitse yrityksesi Business Manager -tili ja tuoteluettelo, jota haluat kaupassa käytettävän. Huomioithan, että sinulla tulee olla näihin kaikkiin riittävät oikeudet, jotta määritys onnistuu.
Käy tämän jälkeen vielä läpi kaupan tiedot, hyväksy myyjän sopimus ja klikkaa “Viimeistele määritys”. Onneksi olkoon – kauppasi on nyt määritetty!
Kaupan kustomointi brändin mukaiseksi – ota nämä vinkit käyttöön
Kaupan luomisen jälkeen voit halutessasi kustomoida kaupan enemmän yrityksesi brändin näköiseksi mukauttamalla sen ulkoasua ja ilmettä. Tämän pääset tekemään Kaupankäynnin hallinnan Kaupat-välilehdellä siirtymällä kohtaan “Muokkaa kauppaa” ja avautuvasta ikkunasta navigoimalla kohtaan Asettelut.
Tätä kautta pääset muuttamaan kauppasi värejä, tekstejä ja painikkeita. Vinkki: Pidä kiinni yrityksen brändin väreistä, kun muokkaat kauppasi. Näin kauppasi heijastaa brändisi persoonallisuutta ja on linjassa muun tekemisen kanssa.
Voit myös halutessasi luoda erilaisia kokoelmia tuotteista, joita haluat nostaa esille enemmän kaupassa. Voit luoda kokoelmia esimerkiksi verkkokaupan bestsellereistä, tietyistä tuotekategorioista tai vaikka kampanjassa mukana olevista tuotteista. Ohjeet uuden kokoelman luomiseen löydät täältä.
Facebook- ja Instagram-kauppa tuo yrityksellesi yhden kanavan lisää esitellä tuotteita kuluttajille. Maksuton kauppapaikka on helppo ottaa käyttöön ja vaivatonta ylläpitää. Sen takia se kannattaa ehdottomasti luoda omalle verkkokaupalle.