Hakukonemainonta on yksi tärkeimmistä verkkokauppiaiden myynnin lähteistä. Kun suunnittelet verkkokaupallesi hakukonemainontaa, on erityisen tärkeää ymmärtää perinteisen mainonnan ja hakukonemainonnan erot.
1. Hakukonemainonta vastaa odotuksiin
Perinteisesti mainonnan tarkoituksena on ollut keskeyttää ihminen, herättää huomiota ja saada tätä kautta tunnettuutta ja myyntiä. Hakukonemainonnassa tilanne on toinen: mainonta vastaa siihen tarpeeseen, johon ihminen parasta aikaa etsii vastausta. Tämän takia hakukonemainonta on yleensä erittäin tehokasta. Kyse ei ole häiriömarkkinoinnista vaan tarpeeseen vastaavasta mainonnasta, jota ihmiset odottavat näkevänsä.
2. Hakukonemainonta tavoittaa ihmiset ostoprosessin loppupäässä
Vuonna 1898 amerikkalainen E. St. Elmo Lewis kehitti tänäkin päivänä tunnetun ja järkeenkäyvän teorian kuvaamaan kuluttajan ostoprosesia. Teoriaa kutsutaan nimellä AIDA ja sen neljä kirjainta pohjautuvat seuraaviin sanoihin:
- huomio (attention)
- kiinnostus (interest)
- halu (desire)
- toiminta (action).
Teorian perusajatuksena on, että kuluttajan ostoprosessi kulkee polkua, jossa ensin jokin tuote tai palvelu herättää huomion ja sen olemassaolo tiedostetaan. Kun huomio herätetty ihminen pyritään saamaan kiinnostumaan tuotteesta ja sen jälkeen vielä aktivoida toimintaan eli ostamaan.
Tavallinen mainonta pyrkii vetoamaan yleensä kaikkiin eri ostoprosessin vaiheisiin, mutta varsin usein nimenomaan huomion ja kiinnostuksen herättämiseen. Sen sijaan hakusanamainonta tavoittaa parhaiten nimenomaan prosessin loppupäässä olevat ihmiset . Ostoprosessissa on yleensä päästy jo kiinnostukseen asti, kun ihminen kirjoittaa tuotehaun Googleen. Tästä syystä hakusanamainonta tuottaa yleensä myös enemmän suoraa myyntiä kuin muu mainonta.
Hakukonemainonnan avulla ei kuitenkaan ole mahdotonta herättää myös huomiota. Esimerkiksi ilmalämpöpumpun hakijalle voidaan esitellä maalämpö vaihtoehtona.
3. Hakukonemainonnassa luovuudelle on vain vähän tilaa
Toisin kuin mainonnassa yleensä, hakukonemainonnassa ideoilla ja luovuudella ei juurikaan ole merkitystä. Hienot sloganit ja pehmeät markkinointipuheet eivät takaa menestystä (eivätkä ne kyllä muutenkaan sitä takaa..), vaan sen takaavat tarkasti ja systemaattisesti tehdyt kattavat hakusanalistat ja mainokset, jotka vievät käyttäjän juuri sinne, mitä hän etsii. Hakukonemainonnan onnistunut tekeminen vaatiikin paljon tilastollista analysointia ja ehkä juuri siksi insinöörit ovat nostaneet päätään tällä markkinoinnin alalla.