Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Digitaalisuus on tämän vuosikymmenen ehdoton trendisana – se on muuttanut tapamme toimia niin arjen pienissä hetkissä kuin myös liiketoiminnassa. Sosiaalinen media on läsnä kaikkialla, ja kaikki maailman tieto on saavutettavissa muutamalla klikkauksella. Helppoa, eikö? Tämä tarkoittaa myös sitä, että yrityksen kilpailukyvyn kannalta äärimmäisen tärkeää on olla siellä missä sinäkin – vilkahtaa Facebookin feedissä tai ratkaista ongelmasi Googlen hakutuloksissa.

Jotta yritys voi tavoittaa kohderyhmänsä tehokkaasti, tarvitsee se tuekseen digitaalisen markkinoinnin vankan ammattilaisen.

… Mutta mistä sellaisia löytää?

Silmäilin tänään mielenkiinnosta erilaisia digimarkkinoinnin trainee-ilmoituksia. Mikäli haluat päästä alan ammattilaiseksi, on sinulla lukuisten ilmoitusten perusteella jo ennen koko harjoittelua oltava tietämystä SEO- ja SEM-puolelta sekä kattava käsitys kaikista digimarkkinoinnin kanavista. Lisäksi olet analyyttinen, rohkea, luova, kiinnostunut tekniikasta, Excel-taikuri, vastuuntuntoinen ja oma-aloitteinen. Osaat rakentaa verkkosivuja ja ymmärrät graafisen suunnittelun päälle samaan aikaan luoden mitä mahtavampia sisältöjä jokaiselle alustalle. Ainiin, alan työkokemus katsotaan eduksi.

Wow. Olen sanaton.

Korkeakouluopiskelijalla kullankallista tietoa on ehtinyt kertyä yhdeltä jos toiselta aihealueelta, mutta käytännön varsinainen kokemus on usein vielä kovin pientä. Digitaalisesta markkinoinnista puhutaan useilla kursseilla, mutta aiheet pysyvät pintapuolisena, eikä sen osa-alueisiin saati työkaluihin perehdytä käytännössä. Miten siis opiskelija, joka ei ole koskaan avannutkaan Google Adsin ja Analyticsin tai Facebook Ads Managerin kaltaisia työkaluja, nousee valintatilanteessa yli kokeneen konkarin?

Uskon vahvasti, että digitaaliset markkinoinnin työkalut otetaan tulevaisuudessa aiempaa suuremmaksi osaksi korkeakoulujen opetussuunnitelmaa, mutta näillä eväillä kokemus on saatava jostain muualta. Vaikka kaiken lopulta oppii täydellisesti töissä, ei pienestä itseopiskelusta ole koskaan haittaa. Lue alta, miten voit omatoimisesti kehittää Google-, Facebook- ja Instagram-mainonnan osaamistasi!

Googlen sertifikaatit haltuun kotisohvalta

Yksi tärkeimmistä digimarkkinoinnin kanavista on Google, joka hakukoneen tavoin pyrkii ratkaisemaan käyttäjiensä ongelmat mahdollisimman oleellisilla hakutuloksilla. Yritykset voivat toteuttaa jatkuvaa hakukoneoptimointia päästen korkeammalle orgaanisissa hakutuloksissa, mutta vaihtoehtoisesti he voivat nousta hakutulosten kärkeen maksullisena mainoksena. Molemmissa kanavissa menestymisen avain on tiedonjano, jatkuva kehittäminen sekä uuden luominen.

Hakukoneoptimointiin sinun kannattaa perehtyä aluksi Googlen virallisen oppaan avulla,  mutta syvempää tietoa aiheesta sekä hyödyllisiä vinkkejä on valtavasti saatavilla esimerkiksi erilaisista blogeista.

Myös hakusanamainonnan tiedonhausta Google on tehnyt erittäin helppoa: Googlen oman Academy for Ads -sivuston avulla voit tutustua Google-mainonnan saloihin ajasta ja paikasta riippumatta. Sivusto tarjoaa erilaisia kursseja Googlen omista markkinointityökaluista, ja halutessasi voit suorittaa lukuisia sertifikaatteja tekemällä kurssin jälkeen monivalintakokeen.

Sertifikaattien tekeminen on täysin maksutonta, ja pienellä vaivalla voit omatoimisesti opetella Google-mainonnan perusteet tuoden itsellesi arvokasta kilpailuetua työmarkkinoilla – näyttäväthän sertifikaatit hyvältä myös ansioluettelossasi.

Suosittelen alkuun tekemään AdWords Fundamentals sekä AdWords Search Certification -sertifikaatit, minkä jälkeen voit tehostaa osaamistasi Display-, Mobile-, Shopping- sekä Video-sertifikaateilla. Huomioithan, että sertifikaattien nimet saattavat myöhemmin muuttua uuden Ads-brändinimen myötä. Google-mainonnan lisäksi voit kurssien avulla perehtyä syvemmin myös mobiilisivustojen hallintaan sekä digitaalisen myynnin perusteisiin.

Googlen omat sertifikaatit ovat mitä erinomaisin tapa päästä mukaan digitaalisen mainonnan maailmaan, mutta näiden lisäksi voit syventää osaamistasi tutustumalla Google-mainonnan aiheita käsitteleviin artikkeleihin sekä asiantuntijoiden blogeihin. Myös meidän blogistamme löydät ajankohtaisia tietoja sekä erinomaisia vinkkejä mainonnan toteutukseen.

Etsivä löytää tien Facebookin ja Instagramin mainosmaailmaan

Vastakohtana Googlelle toimii Facebook, jossa ongelmanratkaisun sijaan mainokset toimivat inspiraation lähteenä sekä tarpeen luojana. Facebook-mainontaan tutustuminen kannattaa aloittaa Facebookin omilta Facebook Business -sivuilta, jotka kattavat valtavan infopaketin aina kokonaisvaltaisesta esittelystä pieniin yksityiskohtiin – kaikki mainonnan perusasiat, joita Facebookissa voit tehdä, esitellään näppärästi tällä sivuilla.

Yleisten esittelyjen lisäksi Facebook Business tarjoaa kattavan mainosoppaan mainonnan aloittamiseksi. Vaikka et mainontaa toteuttaisikaan vielä käytännössä, on perustietojen hallitseminen jo etukäteen kannattavaa. On suositeltavaa myös pysyä mukana mainonnan muutoksissa seuraamalla aktiivisesti Facebookin julkaisuja omalla Business-sivullaan.

Kun olet saanut kokonaiskuvan Facebookin mahdollisuuksista, voit syventää taitojasi Facebook Blueprintin e-kursseilla, joissa käsitellään tarkemmin mainontaan liittyviä aiheita aina sivuston käytön aloittamisesta ja hallinnoimisesta eri mainosmuotoihin, sijoitteluun sekä kohderyhmien valintaan. Facebook Blueprintin kurssit ovat täysin maksuttomia, mutta mikäli haluat saada tiedoistasi konkreettisen meriitin, voit suorittaa maksullisen Blueprint-sertifikaatin.

Eikä tässä vielä kaikki. Onneksemme lähes vastaava tietopankki löytyy myös Instagramille, joka nostaa mainosalustana päätään hurjaa vauhtia. Instagram Business -sivustolta löydät vaivattomasti esittelyt mainostamisesta Instagramissa, yksityiskohtaisempiin aiheisiin liittyvät e-kurssit sekä ajankohtaiset uutiset.

Mainosalustojen omat sivustot tarjoavat kattavan pohjan mainonnan toteuttamisesta, mutta suosittelen lämpimästi tutustumaan näiden lisäksi myös asiantuntijoiden omiin artikkeleihin sekä suljettuihin Facebook-ryhmiin. Näissä käsitellään digitaalista mainontaa uusista näkökulmista ja toisinaan jopa kyseenalaistetaan alustojen omia suosituksia. Kokeneet digimarkkinointigurut ovat jo vuosien ajan seuranneet alan muutoksia ja ehtineet testaamaan eri ominaisuuksia käytännössä – he siis tietävät, mistä puhuvat.

Analytiikan vallankumous

Digitaalisessa markkinoinnissa luovuuden rinnalle on noussut analytiikan hallitseminen, sillä mainonnan tuloksia on pystyttävä mittaamaan tehden analyysien pohjalta konkreettisia toimenpiteitä. Analytiikan hallitseminen vaatii ennen kaikkea teknistä osaamista, mutta entistä enemmän myös loogista päättelykykyä sekä syyseuraussuhteiden ymmärtämistä.

Tulosten seuraaminen ja ymmärtäminen kehittyy ajan kanssa, mutta analytiikan hallinta helpottuu jo heti alussa huomattavasti, jos hallitset analytiikkatyökalut. Erilaisia työkaluja on lukemattomasti, ja yritykset käyttävät usein eri työkaluja eri tarkoituksiin. Yksi yleisimmistä työkaluista on kuitenkin Google Analytics, jolla voidaan saada kattava käsitys yrityksen liiketoiminnan tuloksellisista kuulumisista.

Onneksi myös Google Analyticsin opetteluun Google on tarjonnut oivan ratkaisun. Analytics Academystä löydät laajan valikoiman erilaisia kursseja Googlen omasta analytiikkatyökalusta ja sen lukuisista ominaisuuksista. Kurssien aikana pääset myös itse navigoimaan Analyticsin demo-versiossa, joten työkalun pääpiirteet ja rakenne tulevat vaivattomasti tutuksi. Kurssien päätteeksi suosittelen suorittamaan erillisen Google Analytics -sertifikaatin, jotta sinulla on konkreettinen näyttö osaamisestasi.

Kun itse opettelin Google Analyticsin käyttöä, katsoin Googlen oman materiaalin lisäksi myös YouTubesta asiantuntijoiden opetusvideoita. Samalta kanavalta löydät myös valtavasti videoita analytiikan hallinnasta sekä hakukoneoptimoinnista, Google-mainonnasta että Facebook- ja Instagram-mainonnasta.

Tiedonjanoiselle kaikki on mahdollista – ja juuri sellaista me etsimme jatkuvasti kasvavaan tiimiimme. Mielestämme oikeanlainen asenne on avain onnistumiseen, ja aidon mielenkiinnon avulla asioita voidaan viedä yhdessä eteenpäin.

Tutustu siis toimintaamme ja hae syyskuussa alkavaan trainee-ohjelmaan, jonka aikana opetamme sinut joko Google- tai Facebook- ja Instagram-mainonnan ammattilaiseksi. Mikäli trainee-paikan hakeminen ei ole sinulle vielä ajankohtaista, ei hätää – rekrytoimme alasta aidosti kiinnostuneita pari kertaa vuodessa. Pidä meidät siis mielessä!


Hyviä lähteitä kiinnostuneille:

SEO:

 

SEM:

 

Facebook:

 

Analytiikka:

 

Muutama hyödyllinen YouTube-kanava (vaikka näitä on lukemattomasti):

KategoriatTrainee

3 comments on “Minustako digimarkkinoinnin ammattilainen?”

  1. J

    Tämä on aika tekopyhä postaus, kun jopa teidän omaan trainee-rekryyn otetaan haastatteluun vain niitä, joilla on ennestään digimarkkinointi- ja myyntikokemusta. :)

    1. Tuuli Latva-Teikari

      Hei J!

      Kiitos palautteestasi. Harmi, että koit asian näin! Trainee-hakuumme tuli valtavasti hyviä hakemuksia, joista valittiin vain kourallinen jatkoon.

      Toivottavasti antamistani sertifikaattivinkeistä on sinulle kuitenkin hyötyä :).

      Kivaa viikonloppua!

      Ystävällisin terveisin,
      Tuuli

      1. J

        Joo, nuo vinkit ja materiaalit olivat kyllä hyviä ja auttoivat minua ja varmasti muitakin. Niistä kiitos!

        Mutta tosiaan, mielestäni tuo pointti entrytason tehtävien poskettomista kokemusvaatimuksista on erinomainen, ja siksi särähti pahasti korvaan, että ”kiitos ei” -viestin perusteella niitä samoja vaatimuksia sovellettiin myös tässä haussa. Ja siihenhän teillä on täysi oikeus, mutta practice what you preach jne. :)

Comments are closed.