Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Avainsanatutkimus on tehokkaan Google-mainonnan yksi tärkeimmistä tukipilareista, joka antaa pohjan koko mainonnan suunnitteluun sekä toteutukseen.

Avainsanatutkimuksen avulla pystyt nimittäin selvittämään, mitä potentiaaliset asiakkaasi tarvitsevat ja mihin asiaan he etsivät ratkaisua tai tietoa. Näin voit rakentaa mainontasi haetuimpien ja liiketoiminnan kannalta tärkeimpien avainsanojen ympärille ja optimoida mainontaasi avainsanojen toimivuuden perusteella.

Avainsanatutkimus on äärimmäisen tärkeä osa Google-mainonnan aloittamista kahdesta syystä – löytämällä oikeat avainsanat saat taattua mainonnallesi potentiaalisimman tuoton, mutta samalla saat tehostettua mainonnan suunnitteluun ja käynnistämiseen laitetun työpanoksen. Säästät nimittäin valtavasti aikaa, kun rakennat mainonnan oikeasti tehokkaiden avainsanojen ympärille sen sijaan, että lähtisit toteuttamaan mainontaa ilman tietoa sinulle tärkeiden avainsanojen hakumääristä tai klikkaushinta-arvioista.

Miten teen avainsanatutkimuksen?

Avainsanatutkimuksen aloittaminen ei vaadi ihmeitä – tärkeintä on, että astut ulos palveluntarjoajan saappaista ja tarkastelet liiketoimintaasi asiakkaan näkökulmasta.

1. Ideointi ja sivuston kartoitus

Ennen avainsanatutkimuksen tekemistä sinun on mietittävä asiakkaidesi hakukäyttäytymistä – millaisilla hakusanoilla uskot kuluttajien hakevan tarjoamiasi tuotteita tai palveluita Googlessa?

Ideoinnin jälkeen voit tutkia avainsanoja sivustosta ja tarkentaa olemassa olevia ideoitasi tai mahdollisesti kehittää sivuston sisältöä avainsanatutkimuksen perusteella. Ei ole nimittäin järkevää mainostaa sellaisilla avainsanoilla, joihin sinulla ei ole tarjota ratkaisua. Hyvän avainsanan tunnistaakin siitä, että sille on olemassa konkreettinen sisältö verkkosivuilla. Jos rakennat mainoksesi sellaisen avainsanan ympärille, jolle on sivuillasi sille sopiva laskeutusmissivu tai sisältö, arvioi Google mainoksesi laadukkaaksi ja sillä on paremmat mahdollisuudet näkyä Googlen hakutuloksissa.

Erityisesti verkkokaupoilla houkutus kaikkien tuoteryhmien mainostamiseen on suuri. Mitä enemmän tuotteita haluat mainontaan mukaan, sitä suuremman budjetin kuitenkin tarvitset. On muistettava, että jos budjettisi on rajallinen, on koko verkkokaupan mainostamisen sijaan valittava vain tärkeimmät kategoriat mainontaan. Tähän valintaan ratkaisu löytyy avainsanatutkimuksesta.

2. Tutkimus työkaluja hyödyntäen

Listaa mahdollisimman monta hakusanaa esimerkiksi Exceliin, jonka jälkeen on aika ottaa käyttöön avainsanatutkimuksen työkalut. Googlen oman maksuttoman avainsanasuunnittelijan avulla voit helposti tarkistaa keksimiesi avainsanojen keskimääräiset kuukausittaiset hakumäärät. Samalla näet, miten syöttämäsi avainsanan hakumäärät vaihtelevat kuukausittain. Näin voit nähdä, onko tuotteiden kysynnälle selkeitä kausivaihteluita.

Jos haluaisit esimerkiksi mainostaa kenkäkauppasi tuotteita, näyttäisi avainsanasuunnittelija tältä:

 

 

Kuvasta näkee, että kengille hakumääriä kuussa on noin 9900 kappaletta. Oikealta myös näkee arvion siitä, mitä yksi mainoksen klikkaus kyseisellä avainsanalla tulisi maksamaan. Näin voit päätellä, kuinka realistinen hinta on budjettiin peilaten. Listaa keksimiesi sanojen hakumäärät ja hinnat osaksi Exceliä, jolloin voit vertailla avainsanojen hakumääriä keskenään. Mitä enemmän hakuja avainsanalla on Googlessa, sitä enemmän tuotteelle on kysyntää – ja valitettavasti usein myös kilpailua eri palveluntarjoajien välillä. Avainsanasuunnitelijasta pystyt kuitenkin näkemään myös kilpailun tason, ja näin löytämään mainontaan mukaan myös pienemmän kilpailun avainsanoja. Tällöin voit löytää sinulle potentiaalisia avainsanoja, joista ei tarvitse pienemmän kilpailun vuoksi maksaa niin paljoa. mainoksesi näkyy Googlessa pienemmällä panoksella.

Oman listasi lisäksi avainsanasuunnittelijasta voit löytää ideoista avainsanoja, joita et välttämättä ollut aiemmin edes ajatellut. Jo ensimmäiseltä sivulta voit nähdä, että esimerkiksi sanoille kengät netistä, talvikengät, naisten kengät, nilkkurit ja korkokengät on valtavasti kysyntää. Ideoita katsoessasi nappaa suunnitelmaasi mukaan sellaiset potentiaaliset sanat, joille sinulla on tarjontaa.

On kuitenkin hyvä huomioida, että jos kenkäkauppasi myy esimerkiksi vain juoksukenkiä, ei ehkä kannata käyttää avainsanana pelkkää kenkää. Tällöin mainos näkyisi nimittäin liian laajalle yleisölle, eikä näin olisi kohderyhmääsi. Mikäli avainsanan sopivuus mietityttää, kannattaa avainsana googlata ja katsoa, millaisia mainoksia ja orgaanista sisältöä avainsanalla tulee. Jos tulokset poikkeavat suuresti omasta liiketoiminnastasi, ei avainsanaa välttämättä kannata käyttää.

On olemassa muitakin avainsanatutkimukseen tarkoitettuja työkaluja, jotka esittelen hieman alempana.

3. Avainsanaluettelon analysointi ja avainsanojen valinta

Kun olet listannut löytämäsi avainsanat ja niiden hakumäärät, on aika lajitella ne. Tällöin valitset mainontaan mukaan ne avainsanat, joissa hakuja on eniten tai parhaimmat mahdollisuudet menestyä kilpailun vähäisyyden vuoksi. Hakumäärien suuruus riippuu tuotteen tai palvelun luonteesta, mutta liian pieniä hakumääriä ei kannata ottaa mukaan mainontaan. Jo 40 hakua kuussa voi olla liian epätehokas, jos mainonnassa on mukana myös avainsanoja, joille hakuja on satoja. Erittäin tarkkojen palveluiden tai tuotteiden mainonnassa taas voi 30 hakuakin olla jo paljon.

Avainsanatutkimusten avulla voit siis suunnitella hakusanamainonnan rakenteen palvelusi ja tuotteidesi kysynnän perusteella. Helpoiten tämä onnistuu jaottelemalla kampanjat tarkasti omiin teemoihin, jossa jokaiselle tärkeälle avainsanalle on oma mainosryhmä. Suunnitelmassa voit niputtaa samankaltaisia avainsanoja saman mainosryhmän alle, mutta tarkemmat avainsanat kannattaa laittaa omiksi mainosryhmiksi. Mainoksen otsikossa ja tekstissä kannattaa monen avainsanan nipusta korostaa sitä avainsanaa, jolle on eniten kysyntää.

Inspiraatiota avainsanojen löytämiseen

Googlen oma avainsanojen suunnittelija ajaa asiansa avainsanatutkimuksen toteutuksessa, mutta on olemassa myös muita erinomaisia työkaluja. Yksi näistä on Neil Patelin Ubersuggest-työkalu, jonka avulla voit vaivattomasti hakea hakumääriä haluamillesi sanoille. Mielestäni Ubersuggestilla löytää Googlen avainsanasuunnittelijaa helpommin ideoita potentiaalisiksi avainsanoiksi, sillä se kerää Google Adsin avainsanojensuunnittelija työkalun lisäksi dataa myös Google Suggestista ja antaa tietoa kyseisellä sanalla kilpailevista yrityksistä orgaanisissa hakutuloksissa sekä kilpailun tasosta maksullisessa mainonnassa.

Tässä esimerkki:

 

Työkalusta näet Googlen avainsanasuunnittelijan tavoin kuukausittaiset hakumäärät, kuukausitrendit, keskimääräisen klikkaushinnan sekä kilpailun luonteen. Tämän lisäksi näet tarkemmin ideat juuri siitä kantasanasta, jonka syötit hakukenttään. Haettaessa kengät-sanaa, antaa työkalu ehdotuksia sanapareista, jotka sisältävät sanan kengät. Näin ideat pysyvät avainsanasuunnittelijan ideoita oleellisempina. Samalla näet hakutermejä, joiden yhteydessä et välttämättä halua näkyä. Nämä sanat voit sulkea pois negatiivisina avainsanoina mainonnan rakennusvaiheessa.

Toinen apuväline oikeisiin avainsanoihin on Keyword Tool, joka kuitenkin tehokkaimmillaan toimii vain, jos kirjaudut palveluun sisälle. Ilmaisena se näyttää ainoastaan syötettyyn avainsanaan liittyviä hakutermejä ilman varsinaista dataa niiden toimivuudesta. Käytän kyseistä työkalua kuitenkin toisinaan löytämään juurikin niitä hakutermejä, jotka eivät vastaa mainostamaani tuotetta.

 

Googlen oman avainsanasuunnittelijan, google suggestin, google trendsin, ubersuggestin, keywordtoolin lisäksi netistä löytyy todella paljon maksuttomia sekä maksullisia työkaluja selvittämään ennalta määritettyjen avainsanojen hakumääriä, antamaan uusia avainsanaideoita, täydentämään olemassa olevia avainsanalistoja sekä tekemään analyysiä kilpailijoiden käyttämistä avainsanoista maksullisessa mainonnassa.

Avainsanatutkimus ei ole ainoastaan mainonnan aloituksen menestystekijä, vaan lisäksi suosittelen toteuttamaan tutkimuksia aina, kun mainontaan suunnitellaan uusia kampanjoita tai mietitään uusien tuotteiden mainostusta.

 

Tuuli Latva-Teikari, Google Ads -asiantuntija