LinkedIn on ainoa oikeasti tehokas kanava B2B-mainonnan tarkkaan kohdentamiseen nimenomaan yritysten päättäville tahoille. Mikään muu palvelu ei ole toistaiseksi pystynyt tarjoamaan yhtä monipuolisia ja tarkkoja kohdennusmahdollisuuksia nimenomaan uraan ja työelämään liittyen, sillä LinkedInin kaltaisen jättimäisen CV-pankin kokoaminen vaatii käyttäjiltä valtavaa luottamusta ja uskoa kanavan itselleen tuomiin hyötyihin.
Avaan tässä postauksessa joitakin LinkedInin tarjoamia mainonnan kohdentamisen monista ulottuvuuksista, joita voidaan hyödyntää erityisesti B2B-markkinoinnissa ja yrityspäättäjien tavoittamisessa. Minä ja muu tiimimme Mediashakella autamme mielellämme sinunkin yritystäsi ottamaan LinkedIn-mainonnan haltuun!
B2B-PALVELUNTARJOAJA, MIKSI MAINOSTAISIT LINKEDINISSÄ?
Jo yli 1,2 miljoonaa suomalaista käyttää ammatillisen verkostoitumisen ykköskanava LinkedIniä. Alunperin rekrytoijien ja työnhakijoiden kohtauspaikkana toiminut LinkedIn tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet molemminpuoliseen tutustumiseen myös B2B-palveluntarjoajille ja yrityspäättäjille. Työorientoituneen ilmapiirin ansiosta käyttäjät odottavat Linkkaria selatessaan kohtaavansa uraan, työhön ja tehokkuuteen liittyviä aiheita – se on siis paikka, jossa sinä B2B-tuotteen palveluntarjoajana haluat olla läsnä ja tuoda sisältöäsi esille haluamallesi yleisölle.
Järkevällä tarkalla kohdentamisella LinkedInin mainoksilla on mahdollista tavoittaa juuri ne henkilöt, jotka ovat avainasemassa päättämässä yritysten hankinnoista. LinkedInin tutkimuksen perusteella neljä viidestä alustan käyttäjästä on mukana vaikuttamassa työnantajayrityksensä päätöksentekoon (LinkedIn Audience 360). Nämä henkilöt ovatkin juuri sitä kohderyhmää, jonka B2B-palveluntarjoajat haluavat mainonnassaan tavoittaa.
Erittäin monipuoliset ja yksityiskohtaiset kohdennusvaihtoehdot halutun yleisön tavoittamiselle on yksi LinkedInin parhaista ominaisuuksista B2B-palveluntarjoajille. Tässä postauksessa esittelen LinkedInin tarjoamia kohdennusvaihtoehtoja ja keinoja yhdistellä niitä parhaiden yleisöjen löytämiseksi, jotta mediabudjettisi ei pala turhiin näyttökertoihin, vaan jokainen mainontaan kulutettu euro tuo rahaa myös takaisin.
KOHDENTAMISEN MONET MAHDOLLISUUDET LINKEDINISSÄ
Ainoa pakollinen kohdennusvaihtoehto LinkedInissä on Facebook-mainonnan tavoin sijaintikohdennus maiden, alueiden tai kaupunkien perusteella. Tämän lisäksi yleisöä voi rajata käyttäjän demografisten tietojen, koulutus- ja työkokemustaustan, LinkedIn-ryhmiin kuulumisen, itse määriteltyjen taitojen ja LinkedInin algoritmin määrittelemien kiinnostuksen kohteiden perusteella.
- Sijainti
- Yritys: toimiala, koko, nimi, oman sivun seuraajat, yrityksen työntekijöiden kontaktit (jos yrityksessä yli 500 työntekijää)
- Demografia: ikä, sukupuoli
- Koulutus: opiskeluala, koulu, koulutusaste
- Työkokemus: toimenkuva, senioriteetti, titteli, taidot, kokemusvuodet
- Kiinnostuksen kohteet: ryhmät joissa jäsenenä, kiinnostuksen kohteet (LinkedInin määrittelemä käyttäjän toiminnan ja sitoutumisen perusteella)
TOIMIVAKSI TODETTUJA KOHDENNUSVAIHTOEHTOJA
1. Kohdenna toimialan tai yrityksen koon perusteella
Kun ideaalin asiakasyrityksen profiili on selvillä, voi mainontaa kohdentaa toimialan tai yrityksen koon perusteella. Esimerkiksi pieniä ja keskisuuria yrityksiä asiakkaikseen havittelevan kannattaa sulkea pois liian suuret organisaatiot, jotta mainonnan eurot eivät valu hukkaan, vaan kuluvat kokonaisuudessaan potentiaalisen yleisön tavoittamiseen.
Vinkki: Mukauta mainossisältöjä puhuttelemaan juuri tiettyä yleisöä esimerkiksi toimialasta riippuen – näytä käyttäjälle ratkaisu, joka puhuttelee juuri häntä ja olisi paras ratkaisu juuri hänen ongelmaansa!
2. Account-based marketing – kohdista mainontaa suoraan haluamillesi yrityksille
Ideaaliasiakkaiden lähestymisen voi viedä LinkedInissä myös täysin uudelle tasolle, nimittäin valita CRM:n datan perusteella tai käsin tietyt yritykset, joille haluat mainontaa kohdistaa. Näin voi helposti lämmittää prospekteja tai muuta jo myyntiputkessa olevaa yleisöä, tai vaikkapa tiiminne asiantuntijoiden unelma-asiakkaita. Vastaavasti voit myös poissulkea tiettyjä yrityksiä, kuten jo olemassa olevat asiakkaanne.
3. Kohdista titteleille
LinkedIn mahdollistaa mainosten kohdistamisen hyvin tarkasti jopa tietyn tittelin perusteella. Näin voidaan valita esimerkiksi taloushallinnon palveluita tarjoavan yrityksen mainosten kohdeyleisöksi esimerkiksi CFO, controller tai accountant.
4. Senioriteetti
Senioriteetin avulla pääsee yksinkertaisimmin käsiksi juuri siihen yleisöön, joka on vastuussa erilaisten hankintapäätösten tekemisestä.
Vinkki: Jos yrityspäättäjien tavoittelu ei tunnu tuottavan tulosta, hyvä vaihtoehto on kohdistaa mainontaa muihin päätöksiin vaikuttajille.
Tärkein vinkki kohdentamiseen ja parhaiden ja tuottavimpien yleisöjen löytämiseen LinkedInissä on kuitenkin seuraava: testaa, testaa, testaa! Kohdentaminen kannattaa aloittaa laajemmin, ja datan kertyessä tarkentaa sitä analytiikan osoittamaan suuntaan hyödyntämällä tarjolla olevia kohdennustyökaluja ja yhdistelemällä niitä. Näin voidaan saavuttaa mahdollisimman hyvin yritystäsi ja sen asiakashankintaa palvelevat kohdeyleisöt, jotka tuottavat eniten vastinetta mainontaan käytetyille euroille.