Facebookin ympärillä on kuohunut viime aikoina. Esimerkiksi käyttäjien tietoja on päätynyt vääriin käsiin ja mainontaa on tehty kyseenalaisilla tavoitteilla. Kohujen tuoma negatiivinen huomio on saanut Facebookin tekemään yhä enemmän töitä avoimuuden eteen. Osa näistä toimenpiteistä on koskettanut myös mainontaa – esimerkiksi jo maaliskuussa Facebook ilmoitti poistavansa kolmansien osapuolien dataa käyttävät kohdistusominaisuudet. Nämä muutokset eivät kuitenkaan muuttaneet mainostajan työkalupakkia täällä pohjolassa, koska kyseiset ominaisuudet olivat käytössä vain Yhdysvalloissa ja muissa suuremmissa maissa.
Facebook lisää mainostuksen avoimuutta
Facebook haluaa lisätä käyttäjien ja mainostajien välistä avoimuutta entisestään. Tavoitteena on tätä kautta vähentää mainosalustalla tehtäviä väärinkäytöksiä. Yli viiden miljoonan mainostajan valvominen pelkästään Facebookin työntekijöiden voimin on nimittäin mahdoton tehtävä.
Tähän asti Facebook- ja Instagram-mainokset ovat pysytelleet pinnan alla muille kuin henkilöille, jotka kuuluvat mainostajan valitsemaan kohderyhmään. Et siis ole millään keinolla voinut nähdä, millaisia mainoksia yritykset tekevät, ellet ole sattunut kuulumaan kyseisen yrityksen kohderyhmään ja näkemään mainoksen Facebookissa tai Instagramissa.
Nyt Facebook on vienyt avoimuuden kuitenkin aivan uudelle tasolle: kuka tahansa pystyy näkemään, mitä aktiivisia mainoksia millä tahansa yrityksellä pyörii tällä hetkellä Facebookissa. Lisätietoa uudistuksesta ja sen taustoista löydät Facebookin uutissivustolta.
Miten näet, mitä mainoksia tietty yritys pyörittää?
- Mene yrityksen Facebook-sivulle
- Klikkaa valikosta “Tietoa ja mainoksia” (työpöytäversiossa vasemman laidan valikossa, mobiilissa kansikuvan oikeassa alalaidassa)
- Näet listan, mitä Facebook-mainoksia yritys tällä hetkellä pyörittää.
Tässä linkkejä muutamien yritysten aktiivisiin Facebook-mainoksiin:
Uudistuksen voi toki nähdä negatiivisena siinä mielessä, että kaikki sinun hyvät mainosideasi ovat helposti kilpailijoidesi nähtävissä. Kukaan ei kuitenkaan näe arvokasta dataa siitä, mitkä mainosversioista oikeasti toimivat parhaiten. Näytettävät mainokset rajoittuvat vain tällä hetkellä aktiivisiin mainoksiin (poislukien poliittisiksi luokitellut mainokset, joihin on tulossa myös mahdollisuus tarkastella aiemmin käytettyjä mainoksia). Toisaalta myös sinulla mainostajana on käytössäsi huomattavasti laajempi inspiraatiopankki uusien mainosten ideoimiseen. Ottaen huomioon uudistuksen perimmäisen tarkoituksen, eli väärinkäytösten kitkemisen, kokonaisuutena uudistus on varmasti pitkällä juoksulla positiivinen kaikille mainostajille. Mitä laadukkaampia mainoksia Facebookissa on yleisesti, sitä enemmän ihmiset myös luottavat mainoksiin.