Rahallinen panostus digitaaliseen mainontaan on verkkokaupalle elinehto. Ilman mainontaa asiakkaat eivät löydä verkkokauppaa, ja jos verkkokauppa haluaa kasvaa, se on harvoin mahdollista ilman mainontaa.

Jos sijoitat 10 000 euroa digimainontaan, voi panostus tuottaa suhteellisen lyhyellä aikavälillä jopa 50 000–100 000 euroa. Luit ihan oikein: digimainontaan laitetut panostukset voivat tulla takaisin jopa  kymmenkertaisina. 

Rahallinen panostus mainontaan digitaalisessa ympäristössä on verkkokaupalle elinehto. Ilman digimainontaa asiakkaat eivät löydä verkkokauppaa, ja jos verkkokauppa haluaa kasvaa, se on vain harvoin mahdollista ilman mainontaa.

Miksi digimainontaa tarvitaan?

Lähes kaikki digipalvelut, joissa ihmiset aikaansa viettävät, ovat nykyään mainosrahoitteisia. Siksi orgaanisen näkyvyyden saaminen niissä on entistä vaikeampaa. 

Vielä joitakin vuosia sitten yritystilien oli suhteellisen helppo kerätä seuraajakuntaa esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa. Yrityksen postaukset myös näkyivät kaikille seuraajille. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Nykyään postaukset näkyvät yhä harvemmalle seuraajalle, jos niihin ei panosta rahallisesti. 

Samantyyppinen kaava pätee Googleen. Kuluttaja päätyy verkkokauppaan usein hakemalla Googlesta tiettyä brändiä tai tuotenimeä. Haussa ensimmäiseksi listautuvat maksetut hakutulokset keräävät ison osan klikkauksista, sillä Google osaa valita paikalle hakijalle relevantteja tuloksia.

Tee nämä asiat, jos haluat kasvattaa verkkokauppasi myyntiä:

1. Laita perusasiat kuntoon

Digimainonta ei pelasta, jos verkkokaupan tuotteet eivät ole kiinnostavia tai jos hinta ei ole kilpailukykyinen. Älä siis tee digimainontaa ennen kuin olet varma, että sinulla on hyvä ja oikein hinnoiteltu tuote sekä käytettävyydeltään toimiva verkkokauppa. 

2. Valitse oikeat kanavat digimainonnalle

Tärkeimmät kanavat verkkokaupan digimainonnalle ovat useimmiten Google ja tietyt sosiaalisen median kanavat, tavallisesti Facebook ja Instagram. Niitä käyttävät miljoonat suomalaiset päivittäin. 

Googlen, Facebookin ja Instagramin kaltaiset modernit digimainoskanavat keräävät dataa siitä, kuinka moni ja millaiset ihmiset klikkaavat mainosta, lisäävät tuotteen ostoskoriin ja ostavat sen. Näin valittu mainoskanava alkaa oppia, millaiset ihmiset ovat potentiaalisimpia asiakkaita mainostajalle. Mitä enemmän ja nopeammin dataa kertyy, sitä nopeammin ja paremmin mainoskanava oppii. Lopulta aika simppeliä, eikö? 

Dataa on kuitenkin oltava riittävästi, jotta mainoskanava voi tehdä luotettavaa analyysia. Siksi budjetti kannattaa kohdistaa ennemmin yhteen tai pariin kanavaan kuin sohia vähän joka kanavassa. Jos budjetin jakaa turhan moneen kanavaan, ei dataa pahimmassa tapauksessa saada yhdestäkään kanavasta riittävästi. 

Oikean kanavan tai kanavien löytäminen vaatii osaamista. Siksi apua kannattaa aina pyytää ammattilaiselta. Jos valinta menee mönkään, voit pahimmassa tapauksessa heittää rahaa hukkaan.

3. Valitse digimainontaa tekevä kumppani oikein

Verkkokaupan digimainontaan liittyy tiettyjä kommervenkkejä, jotka vaativat erikoisosaamista. Sitä tarvitaan esimerkiksi verkkokaupan digimainonnan analytiikasta ja tuotetietopohjaisesta mainonnasta, jossa tuotetieto siirtyy suoraan verkkokaupasta mainokseen. Kun valitset kumppania, varmista, että toimistolta löytyy referenssejä nimenomaan verkkokaupan digitaalisesta mainonnasta.

4. Määrittele tavoitteet ja muut tärkeät asiat itse

Vaikka valitsisit digimainonnan kumppaniksesi maailman parhaan digitoimiston, ei toimistokaan voi tehdä puolestasi ihan kaikkea. Verkkokauppayrityksessä on panostettava esimerkiksi sen pohdintaan, millainen katerakenne tuotteissa on ja paljonko asiakkaiden hankinnasta on varaa maksaa. Esimerkiksi kassavirralla elävän verkkokaupan kasvutahti on todennäköisesti erilainen kuin verkkokaupan, jolla on ulkopuolista rahoitusta.

Myös tavoitteet tulee määrittää. Onko digimarkkinoinnilla tarkoitus vaikkapa kasvattaa markkinaosuutta tai myyntiä? Nämä kaikki vaikuttavat siihen, miten digimainontaa kannattaa tehdä. Voit tietenkin pyytää kumppaniltasi apua näihin pohdintoihin.

5. Ole pitkäjänteinen

Kun digimarkkinoinnilla haetaan kasvua, on pitkäjänteisyys tärkeää. Markkinointi ei välttämättä näy heti viivan alla, vaan vaatii usein hetken aikaa ennen kuin tulokset näkyvät. 

Jos kokeilet digimainontaa kaksi kuukautta ja toteat sitten, että tehdäänpäs sittenkin jotakin muuta, ei homma takuulla toimi. Varaudu tekemään digitaalista mainontaa ainakin puolisen vuotta ennen kuin saat konkreettisia tuloksia. Jos odottavan aika tuntuu pitkältä, pidä mielessä, että kärsivällisyys usein palkitaan – ainakin silloin, jos puhutaan digimarkkinoinnista. 

KategoriatVerkkokauppa