Google Analytics on korvaamaton työkalu internet-markkinoinnin mittaamisessa. Totta puhuen, en itse edes olisi markkinointialalla ilman web-analytiikan olemassaoloa. En usko, että kukaan voi tulla hyväksi markkinoijaksi arvioimalla tuloksia vain mutulla. Ihmismieli löytää kyllä aina onnistumisen siemenen reisillekin menneestä mainoskampanjasta: ”saimmehan näkyvyyttä”, ”brändi vahvistui”, ”klikkauksia tuli” ja muita paatuneen mainosmiehen latteuksia.
Tämä postauksen tavoitteena on auttaa sinua verkkosivujen tavoitteiden seurannan asentamisessa ja opastaa miten voit yleisellä tasolla seurata, mikä osa verkkomarkkinoinnistasi tuo tulokset. Seurannan asennukseen liittyvät ohjeet voivat olla ripauksen teknisiä ja voit halutessasi ohjata ne verkkosivujesi tekijälle.
Kolme perusasiaa, jotka jokaisen yrittäjän tai markkinointipäällikön täytyy vähintään tietää:
- Mitkä ovat verkkosivujemme tärkeimmät konkreettiset tavoitteet? (myynti, liidit, joku muu?)
- Mistä verkkosivujemme liikenne tulee? (Google, Facebook, Twitter, mainoskampanjat)
- Mikä osa tästä kävijäliikenteestä tuo tulokset? (kaikki liikenne ei ole samanarvoista)
1. Tavoitteiden asettaminen Google Analyticissä
Google Analytics mahdollistaa helposti käyttöönotettavan tavoitteiden mittaamisen. Käytännössä verkkosivujesi tavoite voi olla esimerkiksi tilaus verkkokaupasta, yhteydenottolomakkeen täyttäminen, uutiskirjeen tilaaminen, oppaan lataaminen tai esimerkiksi verkkosivuilla vietetty aika. Suosittelen konkreettisten tavoitteiden luomista verkkosivuille. Vaikka verkkosivusi tarkoitus olisi vain tarjota tietoa tuotteistasi ilman yhteydenottojen tai myynnin tavoittelua, miksi et loisi jotain konkreettista ja mitattavaa tavoitetta sivuillesi? Tavoitteiden puuttuminen kertoo vain siitä, että olet suunnittelut verkkosivusi huonosti.
Verkkokaupan tapauksessa Google Analyticsillä voidaan mitata tarkasti myyntiä. Kaikki suomalaiset verkkokauppaohjelmat tarjoavat Google Analytics -integraation, joka mahdollistaa sen, että näet tarkat euromäärät analytiikassasi.
Video: Näin asetat yksinkertaisen tavoitteen mittaamisen Google Analyticsissä
Yleisimmillään verkkosivujen tavoite tapahtuu, kun käyttäjä käy jollakin tietyllä sivulla, kuten tilauksen tai yhteydenoton kiitossivulla. Jos esimerkiksi yrityksesi verkkosivuilla käyttäjä ohjataan yhteydenoton jälkeen sivulle www.huippufirma.fi/kiitos.html, on verkkosivujesi tavoite toteutunut, kun käyttäjä käy tuolla kyseisellä sivulla.
Näin asetat tavoitteen Google Analyticsissä:
- Kirjaudu sisään Analyticsiin ja oikealta yläkulmasta linkkiä ”Järjestelmänvalvoja”
- Valitse oikeasta laidasta kohta ”Tavoitteet”
- Klikkaa ”Luo tavoite” -nappia
- Anna tavoitteelle kuvaava nimi kuten ”Yhteydenotto” ja valitse tyypiksi ”Kohde”
- Kirjoita kenttään ”Kohde” kiitossivusi osoite, esim. kiitos.html tai thank_you.php
- Aseta tavoitteelle halutessasi euromääräinen arvo
- Kokeile ”Vahvista tavoite” -linkistä onnistuiko tavoitteen määrittäminen
- Paina ”Luo tavoite” -nappia ja homma on valmis
Huom! Sinun ei missään nimessä tarvitse itse osata asettaa Google Analyticsin tavoitteita analytiikan hyödyntämiseksi. Kysy apua kotisivujesi tekijältä tai lähetä tarvittaessa minulle meiliä. Aina seurannan asettaminen ei ole ihan yhtä yksinkertaista. Älä kuitenkaan anna seurannan asennuksen luoda harhaluuloa, että analytiikan hyödyntäminen vaatisi sinulta jonkinlaista teknistä osaamista.
2. Mikä osa kävijäliikenne tuo tulokset ja miten se on muuttunut?
Aloita analytiikan hyödyntäminen selvittämällä, mistä liikenteenlähteistä verkkosivujesi kävijät tulevat, eli moniko tulee Facebookista, Googlesta, Google Adwords -mainonnasta, Twitteristä, bannerimainonnasta ja niin edelleen. Tämä on hyvä ensimmäinen askel, koska näin ymmärrät mitkä kanavat ovat sinulle oikeasti tärkeitä tällä hetkellä.
Löydät kaikki verkkosivusi liikenteen lähteet oikean laidan valikosta kohdasta ”Hankinta” -> ”Kaikki liikenne”.
Saat huomattavasti lisää sisältöä tilastoihin, kun vertaat lukujen kehittymistä eri aikajaksoilla. Sen sijaan, että tuijotat absoluuttisia lukuja, tutki mikä on muuttunut. Jokaisen raportin oikeassa yläkulmassa on aikavalinta, josta voit valita myös vertailuajankohdan.
Vertailemalla lukuja eri aikajaksoilla huomaat, miten eri liikenteenlähteiden tulokset ovat muuttuneet. Jos kävijämäärät Facebookista ovat laskeneet, pitäisikö asialle tehdä jotain? Jos Google näkyvyys on kasvanut, mikä on aiheuttanut tämän ja miten voimme kehittyä vielä enemmän? Huomaa, että nämä luvut kertovat sinulle vasta mitä on tapahtunut. Seuraava ja paljon tärkeämpi kysymys on miksi. Miksi kävijämäärät ovat kasvaneet, miksi konversioprosentti on tippunut, miksi bannerimainonnan poistumisprosentti on kasvanut? On kuitenkin ensin tiedettävä mitä tapahtuu, jotta osaa kysyä miksi niin tapahtuu.
Muistilista web-analytiikan hyödyntämiseen
- Asenna kaikki seurantaominaisuudet mahdollisimman ajoissa – älä itke myöhemmin menetettyä dataa
- Keskity lukuihin, joiden pohjalta voit tehdä toimenpiteitä
- Seuraa viikottain tärkeimpiä tunnuslukujasi ja vertaa niiden kehittymistä
Puhelimen kuoret
Tosi hyvä artikkeli taas! Yksi kysymys minulla on pyörinyt mielessä Analyticsistä: Voiko sinne asettaa tavoitteiden toteutumisrajat eri tavoitteelle? Eli esimerkkitilanteessa, jossa tavoite toteutuu, kun asiakas rekisteröityy uutiskirjeen tilaajaksi. Haluaisin päiväkohtaisen toteutumistavoitteen esim. 5 tilaajaa/päivä. Voiko tällaista ”tavoiterajaa” lisätä Analyticsin kaavioihin, että näkisin yhdellä silmäyksellä monenako päivänä kuukaudesta tavoiteraja on ylittynyt. Toivottavasti ymmärsit kysymykseni. :)
Matti Hirvonen
Moi!
Hyvä kysymys. Tuollaista ominaisuutta ei ikävä kyllä Google Analyticissä ole olemassa.
Puhelimen kuoret
Kiitti pikaisesta vastauksesta. Olen ymmärtänyt, että maksulliset (Snoobi) sisältävät näitä ominaisuuksia.
Matti Hirvonen
Ainakaan silloin, kun minä olen Snoobia käyttänyt, en tuollaista ominaisuutta huomannut. Muutamiin vuosiin en tosin ole käyttänyt, koska en näe tarvetta maksullisille työkaluille GA:n kylkeen. Tavoitteisiin pääsemistä on aika helppo seurata monelllakin tavalla ja on myös hyvä kysyä, onko järkeä seurata asioita esimerkiksi päivätasolla. Tarkoissa määrällisissä tavoitteissa on myös se ongelma, että jos asetat vaikka tavoitteeksi viisi uutiskirjeen tilaajaa päivässä, niin jos se toteutuu, voitko olla tyytyväinen ja lopettaa toimenpiteet? Vai saisitko enemmänkin tuloksia helposti? Tavoitteet ovat tietysti hyvästä, mutta niiden asettaminen oikein äärimmäisen vaikeaa.