Olet varmaankin kuullut sanonnan “kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.” Entäs sitten liikkuva kuva? 

Youtube on maailmanlaajuisesti toiseksi suosituin sosiaalisen median kanava ja Googlen jälkeen toiseksi suosituin hakukanava. YouTubessa mainostavat pystyvät tavoittamaan jopa 2,5 miljardia käyttäjää ympäri maailman. Perinteisesti YouTube-mainonta, tai tuttavallisemmin tubemainonta, mielletään etenkin brändin tunnettuuden kasvattajana. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että tubemainonnalla voidaan saavuttaa paljon muutakin.

Jos YouTube on sinulle vielä mainosalustana tuntematon, ei hätää. Seuraavaksi kuulet kolme syytä, miksi yrityksesi kannattaa ottaa tube haltuun.

1. Tavoita kohderyhmäsi tv:tä paremmin

Tubemainonta on nimitetty perinteisen tv-mainonnan haastajaksi – eikä tämä sinänsä ihmetytä. Vuosi toisensa jälkeen niin YouTube-käyttäjien kuin katselukertojen määrä kasvaa videopalvelussa, ja yhä enemmän tubevideoita katsotaan mobiilin lisäksi myös tv-ruudun kautta. 

Tv-mainontaan verrattuna voidaan YouTubea pitää erittäin kustannustehokkaana mainosmuotona, sillä muutaman euron päiväbudjetilla voi saada jo hyvin jalansijaa mainospaikoille. Tavoitat siis käytännössä tv:n lailla runsaan määrän katsojia, mutta reilusti edullisemmalla hinnalla. Tämän lisäksi voit myös päättää, minkä tyyppiselle yleisölle haluat viestiä.

2. Mukauta mainokset ostopolun eri vaiheessa oleville käyttäjille

Kuten yleisestikin Google-mainonnassa, niin myös tubemainonnassa alkaa mainonnan suunnittelu kampanjan tavoitteiden selkeyttämisestä. Toisin kuin yleisesti luullaan, videomainonnalla voidaan tunnettuuden kasvattamisen lisäksi toteuttaa myös taktisempaa mainontaa ja viestiä monipuolisesti eri ostovaiheessa oleville asiakkaille. 

Mainonnan yleisökohdennusten ansiosta videomainontaa voidaan näyttää valikoiduille segmenteille, kuten esimerkiksi ostoaikeissa oleville ihmisille tai sivustolla vierailleille. Googlen muista mainosmuodoista poiketen voidaan videomainonnalla hyödyntää tarinankerronnan voimaa aivan ainutlaatuisella tavalla; mainossarja-kampanjamuodolla (englanniksi ad sequencing) on mahdollista näyttää samalle käyttäjälle eri videomainoksia tietyssä järjestyksessä. Tämä puolestaan voi auttaa juuri sinun yritystäsi jäämään ihmisten mieleen pysyvämmin.

YouTube-mainonnalla tavoitat asiakkaat kaikissa eri ostopolun vaiheissa.

3. Et tarvitse tuhansien eurojen videotuotantoa

Millaisella mainosvideolla pääsee alkuun? Millainen mainossisältö erityisesti iskee YouTubessa? 

Usein videomainonnan tekemistä saatetaan jännittää ja vitkutella aloittamista suurten kustannusten pelossa. Huoli on kuitenkin turhaa, sillä tubemainonnan sisältöjä voit tehdä surutta vaikkapa puhelimellasi – et tarvitse kalliita laitteita tai tuhansien eurojen videotuotantoa, jos kännykkä pysyy kädessäsi. Toki brändivideoille ja suuremman luokan videotuotannolle on aikansa ja paikkansa, mutta tubemainonnan aloittaminen ei niitä välttämättä vaadi.

Videosisältöön on Googlella ohjenuorana niin kutsuttu ABCD-malli. Malli perustuu muun muassa Kantarin kanssa toteutettuun tieteelliseen tutkimukseen, ja ohjenuora etenee seuraavanlaisesti: 

A – Attract: Kiinnitä katsojan huomio heti videon alusta

B – Brand: Anna katsojan nähdä ja kuulla brändisi

C – Connect: Tuo katsojalle tunteita taikka ajatuksia brändiäsi kohtaan (assosiointi)

D – Direct: Kerro, mitä haluat katsojan tekevän

Elämme yhteiskunnassa, jossa käyttäjän huomio monien muiden mainosten joukosta tulee saada sekunneissa. Tämän vuoksi videon alussa on hyvä antaa katsojalle heti syy mainoksesi katselun jatkamiseen. Video kannattaa aloittaa rytmikkäästi, ja brändi tuoda esille tarpeeksi ajoissa, ennen kuin videota on mahdollista skipata. 

Mainoksia voit luoda kuuden sekunnin mittaisista videoista, eli bumper-videoista, monien minuuttien pituisiin skipattaviin videoihin. Suosituksena on pitää kuitenkin videon pituus alle kolmessa minuutissa.

Videosisältöä tehdessä on tärkeä muistaa peilata omia resursseja. Mikäli omaa videotuotantoa ei ole mahdollista toteuttaa, on myös olemassa vaihtoehtoja, jotka eivät vaadi tuotantoa tai edes monen tunnin editointia. Yksi niistä on Googlen oma videoiden generointityökalu. Työkaluun pääset tutustumaan täältä, ja sen avulla voit luoda eri mittaisia ja näköisiä videoita, joita voit suoraan hyödyntää mainonnassa. Mikäli brändi-ilmeesi on todella tarkka taikka sinulla on tietty visio siitä miltä videosi kuuluu näyttää, niin kannattaa myös tutustua muihin editointityökaluihin. Generointityökalun editointimahdollisuudet ovat melko rajalliset, mutta hyvinkin aikaa sekä resursseja säästävät. 

Googlessa voit hyödyntää erilaisia pohjia videoiden generointiin.

Digimainonnan luovassa maailmassa pätee kanavasta riippuen samankaltaiset periaatteet. Näin onnistut somemainoksen luovassa sisällössä -blogitekstistä saat lisää irti siitä, millaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota mainoksia tehdessä. 

Onko yrityksesi valmis lähtemään toteuttamaan tubemainontaa? Olitpa verkkokauppias tai B2B-yrityksille palveluja myyvä toimija, voit saada konkreettisia tuloksia YouTube-mainonnan avulla. Tärkeintä uuden kanavan omaksumisessa onkin se, että mainonnan kokonaisuus on kunnossa ja harkittu. 

YouTube-mainonnan avulla sinun on mahdollista boostata yrityksesi myyntiä, hankkia taktisia yhteydenottoja sekä kasvattaa tunnettuutta – kunhan kokonaisuus on kampanjoita, kohderyhmiä ja mainoskulmia myöten mietitty järkeväksi kokonaisuudeksi.

KategoriatYouTube