Black Fridaysta on tullut jopa suositumpi myyntipäivä kuin joulusta. Se sijoittuu loppuvuoden sesongin keskelle lokakuun joulukauden startin ja joulun loppuunmyyntien väliin. Google-mainonnassa on erityisen tärkeää suunnitella markkinointitoimenpiteet ajatuksella ja huolehtia riittävästä budjetoinnista.
Loppuvuoden sesonki käynnistyy hiljalleen lokakuusta alkaen, kun joululahjoja aletaan etsiä. Single’s Day starttaa virallisesti sesonkihulinat, jota jatkaa Black Friday ja Cyber Monday. Marraskuu on monelle isolle verkkokaupalle vuoden paras myyntikuukausi, joten loppuvuoden sesonkia kannattaa ehdottomasti hyödyntää Google-mainonnassa kuin digimarkkinoinnissa ylipäätään.
Black Fridayta vietetään tänä vuonna 25.11.2022, mutta yhä useammat mainostajat ovat aloittaneet Black Friday -mainontansa jo paljon aiemmin. On nähty niin Black Weekejä kuin Black Monthejakin. Tänä vuonna Black Friday on samaan aikaan jalkapallon MM-kisojen kanssa, ja osa peleistä pelataan perjantaina. Tämän odotetaan vaikuttavan jollain tasolla myös Black Fridayn ostokäyttäytymiseen.
Black Fridayn merkitys on usein korostunut erityisesti elektroniikassa ja muissa kalliimmissa, usein harkintaa vaativissa tuotteissa. Ostokäyttäytyminen muuttuu kuitenkin vuosi vuodelta toisenlaiseksi. Tänä vuonna 2022, ensimmäistä kertaa moniin vuosiin, hakumäärät parhaista tuotteista (“paras älykello”, “paras läppäri”) ovat laskeneet ja hakumäärät edullisimmista (“halvin älykello”, “halvin läppäri”) kasvaneet. On siis nähtävissä, että tuotteiden ja palveluiden hinnat ovat merkittävässä roolissa aiempia vuosia enemmän. Myös pre-loved ja second hand -trendit ovat vahvasti nousussa, ja näiden trendien odotetaan vain kasvavan lähivuosien aikana.
Black Fridayn ja loppuvuoden ajanjakson tekee erityisen haastavaksi kilpailun määrä: todennäköisesti myös kilpailijasi pitää jonkinlaisen mustan kampanjan viimeistään marraskuun viimeisenä viikonloppuna. Black Fridayn jälkeen koittaa Cyber Monday, jossa moni verkkokauppa on myös mukana joko erillisellä kampanjalla tai Black Fridayn tarjousten sulavalla venytyksellä. Tämän jälkeen onkin aika joulumyyntien.
Sesonkikampanjoiden suunnittelu – mitä ottaa huomioon?
Kun kilpailu on kovaa, korostuu sesonki- ja tarjouskampanoiden suunnittelun merkitys ja reagoinnin nopeus. Tässä muutama asia pohdittavaksi valmistautuessa sesonkiin:
Mikä on kampanjamainonnan tavoite?
Helppo vastaus olisi “myyntiä, tietysti!”. Tähän on kuitenkin monia keinoja, jolloin kampanjaa suunniteltaessa on hyvä määrittää tavoitteet tätäkin tarkemmin. Haluaako yrityksesi ensisijaisesti päästä eroon varaston tuotteista, vai onko lähestymistapa tehdä mahtavia tarjouksia ihan uusista tuotteista ja kasvattaa niiden kysyntää? Onko toiveena kokonaismyynnin kasvu vai myynti tietyistä kategorioista? Joillekin yrityksille toimiva ratkaisu on laittaa koko valikoima alennukseen, toiset taas haluavat keskittyä valitsemiinsa tuoteryhmiin tai brändeihin.
Ketä kampanjalla tavoitellaan ja kuinka?
Kampanjaa pohtiessa on tärkeä ottaa huomioon tavoiteltu kohderyhmä ja tarjouksen toimivuus juuri tälle yleisölle. Tarjouskilpaan ei kannata aina lähteä, vaikka kaikki muut tuntuisivat olevan siinä mukana. Asiaa on hyvä pohtia asiakaskunnan kautta. Onko brändinne arvot sen mukaiset, että tarjoukset vahvistavat suhdetta nykyasiakkaisiin (vai jopa työntävät pois luotanne)? Jos brändinne on tunnettu vastuullisesta ajattelusta, voi tarjouskilpaan lähteminen vahingoittaa kuvaa ydinasiakkaidenne silmissä. Tällöin on hyvä miettiä, onko lyhytaikainen voitto sen arvoista.
Yksi tärkeä asia sesonkimainonnassa on muistaa huomioida olemassaolevat asiakkaat. Vanhoista asiakkaista on syytä pitää kiinni. Uudelle yleisölle ja potentiaaliselle ostajakunnalle voit pohtia syitä ostaa juuri yritykseltäsi. Tutut asiakkaat ostavat sinulta todennäköisemmin kuin löydät uusia ostajia, mutta mieti myös, mitkä asiat vetoavat uusiin asiakkuuksiin. Keksitkö uniikkeja tarjouksia ja tuotteita, joita ei muilta yrityksiltä löydy?
On huomattu, että kuluttajat ovat tavallista valmiimpia kokeilemaan uusia brändejä ja tuotteita sesongin aikana: etenkin uusien brändien tai uutta tuotetta markkinoivien yritysten on siis hyvä varata markkinointibudjetista hyvä siivu sesonkimainontaan ja sitä edeltävälle ajanjaksolle. Kun brändi tai tuote on tullut tutuksi jo ennen sesongin vilkkaimpia myyntipäiviä, on myyntiä todennäköisempää saada sisään myöhemmin.
Hyödynnä jo kerättyä dataa tehokkaasti
Jos olet panostanut loppuvuoden mainontaan aiempinakin vuosina, sinulla on olemassa valtavan arvokasta dataa tänä vuonna hyödynnettäväksi. Käy läpi edellistä vuotta: milloin kysyntä kasvoi, mikä tarjous toimi ja mikä ei? Riittikö budjetti? Mikä näyttökertojen osuus oli, entä ylimpien mainospaikkojen? Tutustu myös kilpailijoiden tilanteisiin ja selvitä, millä hakutermeillä viime sesongissa konvertoiduttiin parhaiten. Mitä tänä vuonna voitaisiin tehdä toisin tai kokeilla? Dokumentoi kaikki mahdollinen.
On tärkeää pitää huoli budjetin riittävyydestä hakuvolumeiden kasvaessa pitkin sesonkia. Tänä vuonna yritykselläsi voi olla tilanne, että kilpailun kasvaessa näyttökertojen osuus ei ole samalla tasolla kuin viime vuonna, vaan saatetaan tarvita enemmän budjettia saman impressioprosentin saavuttamiseen. Impressioprosenttia kannattaakin pitää silmällä sesongin aikana.
Jos budjettia markkinointiin ei ole tai se on hyvin pieni, karsi mainostettavia tuotteita sesonkihulinan ajaksi. Näin maksimoit näyttökerrat juuri niille tuotteille, joiden menekkiä haluat edistää eivätkä ne huku tuhansien muiden tuotteiden joukkoon.
Toimivimpien mainostyyppien valinta
Kun kampanjan suuret linjat on mietitty, on aika valita sopivimmat kanavat tavoitteiden saavuttamiseksi. Performance Max on syytä ottaa käyttöön viimeistään nyt, mutta lisäksi on tärkeää hyödyntää myös hakumainontaa. Huolehdi hyvissä ajoin, että tarjouslaajennukset ja muut ominaisuudet ovat paikallaan. Päivitä tarvittaessa mainostekstit tulevaa kampanjaa silmällä pitäen.
Muista, että potentiaaliset ostajat eivät välttämättä ole suoraa päätä ostamassa yritykseltäsi mainoksen nähtyään. Hyödynnä siis muita mainosmuotoja kuin suoraa myyntiin tähtääviä. Kokeile uusille asiakkaille esimerkiksi ostopolun alkupäähän sopivaa tunnettuutta toimenpiteitä, kuten tunnettuutta kasvattavaa mainontaa ja kampanjamuotoa.
Näkyvyyden maksimointia voi kokeilla rohkeasti esimerkiksi Display- tai Discovery-mainonnalla. Display- ja Youtube-mainonta tuotesyötteellä voidaan tehostaa mainontaa, kun tuotteita tai tuoteryhmiä voidaan esitellä verkostossa laajalti tai vaihtoehtoisesti voidaan valita tietyt halutut, esimerkiksi kampanjatuotteet, mukaan mainoksiin.
Ostopolun alkupäähän sopii erinomaisesti Googlen tarjoaman kattavan valikoiman In-Market ja Affinity -yleisöjä. In-market yleisöt ovat Googlen muodostamia yleisöjä, jotka luodaan perustuen ihmisten hakuhistoriaan ja sivustoihin. Affinity-yleisöt taas puolestaan ovat jostakin tietystä asiasta kiinnostuneiden yleisö (kuten luksustuotteet tai matkustus). Näitä yleisöjä yhdistelemällä voidaan luoda myös mukautettuja yleisöjä, jotka mahdollistaa juuri oikeanlaiselle yleisölle kohdistetun mainonnan myös niche-tuotteille ja brändeille.
Varmista sivuston toimivuus
Kampanjoinnin toimenpiteiden lisäksi on hyvä käydä yrityksesi sivusto läpi. Vaikka mainokset toimisivat todella hyvin, on sivuston tehtävä viedä ostoprosessi loppuun. Tarkista, että sivusto toimii kaikin puolin, se on käyttäjäystävällinen ja vaikuttaa luotettavalta.
Varmista, että mainosten ja sivuston kampanjailme vastaavat toisiaan. Jos mainoksissa on käytössä alennuskoodeja, älä jätä niitä asiakkaan muistin varaan, vaan tuo tieto esiin myös verkkokaupassa esimerkiksi sivustosi yläreunassa. Jos alennukset ovat voimassa vain tietyn ajan, kerro tästä selkeästi, ja luo samalla aikapainetta oston tekemiseen. Tarjousajan saa tuotua esiin myös Googlen hakumainoksissa ja tarjouslaajennuksissa..
Saatavuusongelmat vaikuttivat viime vuoden myynteihin: vuonna 2021 kuluttajat näkivät jopa 2 miljardia “out of stock” viestiä jo lokakuussa. Tänä vuonna yksi keskeinen kilpailuvaltti on siis yksinkertaisesti saatavuus yhdistettynä hyviin tarjouksiin. Tarkista tuotesyötteesi myös tämä mielessä pitäen!
Google Ads -mainonnan tarkistuslista sesonkikauteen
Kun isot linjat on hyvin mietitty, on aika keskittää huomio pienempiin, mutta mainonnan tehon kannalta merkittäviin asioihin. Verkkokauppojen Google-mainonnassa laadukas tuotesyöte on ehdottoman tärkeä, joten tarkista ainakin nämä asiat:
- Onko tuotesyötteessä kaikki kunnossa ja kaikki tärkeät arvot mukana?
- Ovatko jo olemassa olevat arvot tarpeeksi laadukkaita?
- Löytyykö otsikosta tärkeät avainsanat?
- Saako asiakas kuvauskentästä riittävästi infoa? Jos ei, niin miten tätä voisi parantaa? Hyvä tapa saada kiinni tärkeimmästä infosta on pohtia, mikä olisi tuotteen klikkauksen kautta sivuillesi saapuvan asiakkaan ensimmäinen kysymys.
- Ovatko kuvat laadukkaita ja onko syötteeseen lisätty linkit myös lisäkuviin?
- Löytyykö syötteestä alehinnan arvo ja toimiiko se oikein?
- Onko tuotteen pääkuva paras kaikista tuotteen kuvavaihtoehdoista?
- Löytyykö syötteestä arvot eri toimitustavoille tai onko ne syötetty Kauppiaskeskukseen? Esimerkiksi ilmaiset toimitukset on hyvä lisätä myös syötteeseen niin, että ne näkyvät heti tuotetta harkitseville ennen hakutuloksen klikkausta.
- Tarkista, että tuotteiden saatavuustiedot päivittyvät useaan kertaan päivässä. Näin varmistetaan, ettei maksullisissa mainoksissa näy tuotteita, joita ei enää ole varastossa.
- Tarkista, että syöte päivittyy kaupasta heti, kun alehinnat tulevat voimaan kaupassa. Näin varmistat, että alehinta näkyy tuotteissa heti myös Shoppingissa.
Tuotesyötteen käsittelyyn on olemassa myös työkaluja, joilla erilaisten attribuuttien lisääminen helpottuu eikä työtä tarvitse tehdä manuaalisesti verkkokaupasta käsin.
Google Ads tarjoaa verkkokaupalle useita tuottoisia mainostusmuotoja, joiden avulla voit tehostaa myyntiä sekä kampanjasesonkeina että niiden ulkopuolella. Jos tarvitset apua ota rohkeasti yhteyttä ja keskustellaan, kuinka voimme auttaa yritystäsi mainonnan saralla.