Käytät ison osan yrityksesi markkinointibudjetistasti digimainontaan, mutta et osaa arvioida, mitä konkreettista hyötyä mainonnasta on – tähän kysymykseen konversioseuranta antaa vastauksia. Saat vastauksen tässä blogitekstissä kysymyksiin mikä on konversio, miten konversioseuranta otetaan käyttöön ja mitä hyötyä konversioseurannasta on.
Mikä on konversio?
Kaikki käytetyimmät digimainonnan alustat, kuten Google Ads, Meta ja LinkedIn, tarjoavat mahdollisuuden seurata mainonnan tuloksia. Mainonnan tulosseurannasta käytetään termiä konversioseuranta. Konversio tarkoittaa yrityksesi kannalta jotain arvokasta tapahtumaa, kuten yhteydenottoa tai verkkokauppaostoa. Verkkosivukävijä muuttuu eli konvertoituu sinulle arvokkaaksi, kun suorittaa ostoksen tai jättää tarjouspyynnön.
Konversioiden mittaaminen onnistuu konversioseurannan avulla. Kun konversioseuranta otetaan käyttöön, voit nähdä mainostyökalujen raportoinnista suoraan, kuinka monta konversiota mikäkin mainonnan osa-alue, kampanja, mainos, avainsana tai vaikkapa kohderyhmä on tuonut. Lisäksi mainoskanavien tekoälyyn ja dataan perustuvat ominaisuudet saadaan paremmin käyttöön, kun mainoskanavalle annetaan tietoa siitä, mitkä mainokset tuottavat sinulle parhaiten tuloksia.
Miten konversioseuranta otetaan käyttöön?
Konversioseuranta otetaan käyttöön asentamalla verkkosivuille pieni koodinpätkä. Jokaisella mainosalustalla on oma koodinpätkänsä, esimerkiksi Facebook- ja Instagram-mainonnassa käytetään Meta-pikseliä. Koodi asennetaan niille sivuille, jossa haluttu tavoite toteutuu eli esimerkiksi verkkokaupan tilauksen tai yhteydenottolomakkeen kiitos-sivulle. Koodi voidaan asentaa sivuille lisäämällä se verkkosivun lähdekoodiin tai hyödyntämällä esimerkiksi Google Tag Manageria. Tämä osuus on sellainen, joka usein vaatii verkkosivukumppanin tai digimarkkinointitoimiston apua (ellei sinulla ole itselläsi teknistä osaamista).
Mitä hyötyä konversioseurannasta on?
Oletetaan, että olet saanut asennettua konversioseurannan sivustollesi ja tarkastelet mainonnan tuloksia esimerkiksi Google Adsin raporteista.
Kun asiakas sitten suorittaa halutun toimenpiteen, esimerkiksi verkkokauppaostoksen eli konversion ja päätyy tilauksen jälkeen kiitos-sivulle (jolle konversioseurannan koodi on asennettu), lähettää koodi mainosalustalle tiedon, jossa kerrotaan toteutuneesta konversiosta. Mainosjärjestelmä osaa evästeiden avulla yhdistää konversion esimerkiksi tietyn mainoksen kautta tulleeksi. Tieto tästä tulee näkyviin mainospalvelun raportteihin. Näin ollen pystyt seuraamaan konkreettisesti ja (melko) reaaliajassa mainonnan tuomia tuloksia.
Konversioseurannan avulla voit arvioida mainonnan tuottavuutta. Voit laskea esimerkiksi, kuinka paljon yhden tarjouspyynnön hankkiminen kunkin mainoskanavan kautta maksaa, tai millä tuottosuhteella mainontaan sijoitettu euromäärä saadaan verkkokauppamyyntinä takaisin.
Konversioseurannan toteuttaminen ja hyödyntäminen mainonnan kehitystyössä on elinehto tehokkaalle digimainonnalle.