Tämä artikkeli on yli kaksi vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Facebook julkisti viime viikon lopulla kaikille mainostajille mahdollisuuden kohdentaa mainontaa henkilöille, jotka ovat vierailleet verkkosivuillasi tai sen tietyillä alasivuilla. Ominaisuuden käyttöönottamiseksi verkkosivuille asennetaan lyhyt koodinpätkä, joka asettaa käyttäjän selaimeen evästeen (vähän kuin leima käyttäjän otsaan: ”käynyt sivulla X”). Tämän evästeen perusteella voidaan kohdistaa mainontaa Facebookissa juuri niille ihmisille, jotka ovat jo käyneet sivuillasi.

5 ideaa retargeting-mainontaan Facebookissa
Facebook-mainonnasta tuli taas tarkempaa.

Tällaista mainonnan kohdennusmahdollisuutta kutsutaan uudelleenmarkkinoinniksi eikä siinä itsessään ole mitään uutta. Uudelleenmarkkinointia on jo pitkään voinut tehdä esimerkiksi Google Display -verkostossa ja myös Facebookissa erilaisten mainosverkostojen kautta (kuten meidän käyttämä Perfect Audience, joka nyt muuttuu aika turhaksi).

Koska kohdentaminen onnistuu nykyisin suoraan Facebookin kautta, avautuu uudelleenmarkkinointiin aivan uusia ulottuvuuksia. Voit nimittäin jatkossa yhdistää sekä retargeting-listoja että Facebookin muita kohdistamisparametreja. Sen lisäksi, että voit mainostaa ihmisille, jotka ovat käyneet sivuillasi, voit rajata kohderyhmää myös muilla määreillä. Alla muutama idea, joiden avulla voit hyödyntää uudelleenmarkkinointia Facebookissa. Huomaa, että voit myös poissulkea mainoksen näkymisen ihmisiltä, jotka ovat jo vierailleet sivuillasi. Aina ei ole järkeä uudelleenmarkkinoida, vaan joskus kannattaa estää uudelleenmarkkinointi. :)

Kokeile näitä viittä uudenlaista kohdistuskeinoa

1. Kohdista tykkäämistä tavoitteleva mainos ihmisille, jotka eivät vielä tykkää Facebook-sivustasi, mutta ovat vierailleet verkkosivuillasi. He tuntevat yrityksesi jo valmiiksi.

2. Rajaa ikä- ja sukupuoliparametreilla kohderyhmäsi ulkopuolella olevat ihmiset pois uudelleenmarkkinoinnin piiristä. Estä mainosten näkyminen turhille kävijöille.

3. Jos haluat verkkosivuillesi uusia kävijöitä, rajaa mainonnan piiristä pois ihmiset, jotka ovat viimeisen viikon aikana vierailleet sivuillasi. Näin et yritä ohjata samoja ihmisiä päivästä toiseen kotisivuillesi, vaan tavoittelet koko ajan uusia ihmisiä. Tämä nostaa mitä todennäköisemmin myös klikkausprosentteja ja laskee klikkaushintoja.

4. Kohdista edistetty Facebook-päivitys ihmisille, jotka ovat tehneet tilauksen 14 päivää sitten ja pyydä heitä antamaan palautetta Facebook-sivullasi (vaikka arvonta porkkanaksi).

5. Kohdista sivutykkäysmainos ihmisille, joiden kaveri tykkää Facebook-sivustasi ja jotka ovat lähipäivinä vierailleet sivuillasi, mutta eivät vielä tehneet tilausta. Näin mainoksessa näkyy sivustasi tykkäävän kaverin nimi, joka voi lisätä luotettavuuden tunnetta.

Sen lisäksi että Facebookissa uudelleenmarkkinointia on mahdollista toteuttaa monipuolisemmin, myös mainonnan toteutus (ei tarvita bannereita) ja klikkaushinnat ovat keskimäärin huomattavasti Googlea edullisempia.

Koska palan innosta päästä kokeilemaan näitä uusia taktiikoita, heitän sinulle haasteen. Jos et ole vielä koskaan tehnyt uudelleenmarkkinointia, nyt kannattaa viimeistään herätä kokeilemaan. Napauta minulle meiliä (matti@mediashake.fi) ja teen sinulle tarjouksen. (Jos teitä tulee mahdottoman paljon, emme välttämättä ehdi tekemään mainontaa ihan kaikille.)

KategoriatFacebook